Menstruationssmärtor

En gång i månaden blir de flesta kvinnor lite jobbiga. Dom har nämligen mens (!), vilket leder till mag-, rygg- och andra smärtor. Vissa har knappt någon värk alls medan andra genomlider sjuttiofyra helveten samtidigt. Orättvist?

Jag hade min sedvanliga värk i fredags, på kvällen ökade den kraftigt. Trots värkmedicinen jag tog innan sängdags vaknade jag just av smärtan. Den var flerfalt värre än jag brukade ha. I det skedet då jag sängliggande skrek och grät högt tjutande som ett barn föreslog pojkvännen hälsovårdsscentralen. På hvc fick jag, efter en alltför lång väntan, nytt recept på värkpiller samt tre feta sprutor i rumpan. Då lugnade värken ner sig och det svartnade för ögonen ett slag.

På kvällen kom den ändå tillbaka, inte lika intensiv dock. Med Miras varmvattenflaska på magen känns det lite bättre, och med den nya spikmattan pappa gav mig.
Aldrig blir jag kvitt den osynliga kniven, som oavbrutet tränger igenom magen, ryggen och huvudet under en veckas tid, varje månad. Inte förrän x antal årtionden har fölöpt och mitt hår har en gråare nyans.

Menstruationssmärtor

Kommentera

