Dramatisk lunchpaus

Idag har vi tecknat i skolan, som vanligt. Denna vecka har vi kolteckning, vi började med en sammansättning av några stora växter och skulpturer, sen skulle vi teckna en del av hela "kasan". Jobbigt och svårt. Därför var jag mycket delighted när det var lunchdags och traskade hemåt för att äta.

Medan jag rörde om i min billiga spaghetti anade jag något som kvittrande svischade förbi fönstret. Fågelfight, tänkte jag och fortsatte röra om i kastrullen. Svischandet upprepades, vafan står på? Jag gick mot fönstret och kikade in på balkongen. En talgoxe flög omkring kors och tvärs, frenetiskt flaxande, och krockade in i balkongglasen DUNK DUNK DUNK. Mitt hjärta brast i tusen bitar. Jag öppnade fönsterglasen, men då blev pippin rädd och gömde sig bakom en hög med flyttlådor. Den kom inte fram och ingen fågel syntes. Desperat försökte jag knacka på lådorna och fasade för stackarens liv. Måtte den ha klarat sig, ältade jag i skräckscenariot..
Ply kom nu till undsättning, lyfte bort lådorna, men ingen fågel. Kvar fanns en matta som stod ihoprullad på kant, han rullade upp den försiktigt…

FLÄPFLÄPFLÄP flaxade talgoxen, ut ur bakändan av mattan, och vrålåkte ut från balkongen. En suck av lättnad, och så återgick jag till lunchen.

Dramatisk lunchpaus

2 reaktioner på ”Dramatisk lunchpaus

  1. kata747 skriver:

    Visst! Mina taggar är lite missvisande, man kan tro att jag har ätit talgoxe till lunch..

Kommentera

