Moi!

Hewroo. Idag har varit en besynnerligt lärorik dag. Eftersom jag är febrig och förkyld, har jag varit ensam hemma heeeeela långa dagen (nästan, i alla fall). Först tänkte jag sova onödigt länge. Det lyckades inte. I lägenheten bredvid bestämde remontnissarna sig för att börja borra lite över åtta i morse. Så jag steg upp, började städa upp lite grann. Först i själva lägenheten, sen i datorn. Fortsatte med att börja tillverka ett vykort och med att vika kuvert, sen skrev jag ett hastigt brev till Vera. Och sprang med det till brevlådan. På vägen möttes jag av Saara och Hannele, som stulit ett wienerbröd enkom åt mig! Lycka, mumma! :)
Hannele kom hem med mig för att avnjuta en kaffekopp lyssnandes till Fleetwood Mac.

Efter hennes avfärd började min ack så experimentella matlagning; sojaschnitzlar. Detta inkluderade förkokning, marinering, panering och stekning. För att klara de tvenne mellersta stegen fick jag lov att rådfråga både Hannele och min kockexaminerade syster. Av dessa tu blev jag tusenfalt klokare: t.o.m. paneringen genomfördes utan varken vetemjöl eller skorpmjöl. Skorpmjölet tillverkade jag nämligen själv utav knäckebröd: in med ett par Koulunäkkin i en minigrippåse och pangpang sa hammaren! Vilken aha-upplevelse! Matlagning har aldrig gett mig så stor tillfredställelse som idag. Nu sitter man då, ytterst mätt och belåten, och väntar på 21-slaget. Då börjar svenska Idol som ikväll skall beskådas i Nabb Oinonen-hushållet. En oväntat bra torsdag blev det.

UD: Jag har ju varit internet-lös i två dygn fram tills nu. NU SATAN funkar det. Inte under de två föregående dygnen då jag varit febrig och sysslolös hemma. Life turns its back on you sometimes.

Moi!

2 reaktioner på ”Moi!

Kommentera

