Dialekt eller inte?

Att flytta från en tvåspråkig kommun med finsk majoritet till en enspråkigt svensk kommun gör skillnad. Stor skillnad. Den märkvärdigaste är väl dialekten. Jag har vuxit upp med dialekt omkring mig, och förstår 100%, men talar själv högsvenska. Efter att ha bott på den majoritetssvenska adressen i 1 ½ år blir man oundvikligen ännu mer influerad. På jobbet svarar jag "He va nåo jämnt!" och frågar "En fullan lapp, elä ho mang rader?", omedvetet tror man att informationen går lättare hem. Samma fenomen uppstår på invandrarägda pizzerior. Jag hör mig själv prata med finska ord i infinitiv med konstig brytning. "Salati, joo? Paaljon valkosipuli. Topaka? Äi, ei polta. Kiitus heido!" Det är ju inte i nedvärderande ton, absolut inte, i någotdera av fallen. Det är en konstig instinkt som slår på, och efteråt känns det lite genant. I båda fallen. För inget låter fulare, än då någon icke-dialekttalande försöker låta som en. Än mindre försöka bryta på ett språk man absolut inte kan. Uh. Jag måste koncentrera mig på att vara jag. Ingen annan.

Här följer dagens dos av gnäll, som man gärna kan hoppa över.

Vilket bakslag i samvetet, HUHHUH! Igår rörde jag ordentligt på fläsket första gången på månader. Och satanihelvete vilken träningsvärk! Jag är rädd för att resa mig ur soffan, sätta mig på toaletten eller gå i trappor (speciellt ned). Värst av allt är ändå att böja sig ned.. på knä. Omöjligt. Uff. Måste ha sett roligt ut på jobbet, där jag gått som en anka.  Ussss uss. Av dumt huvud får kroppen lida. Dumhuvu. Hosta kan man inte heller, utan att det gör ont i hela kroppen. Man känner sig som en strandad säl. *squeep*

Dialekt eller inte?

18 reaktioner på ”Dialekt eller inte?

  1. Ileea skriver:

    Det är ett intressant fenomen, tycker jag. Det kanske hör till kategorin att vissa finlandssvenskar börjar tala mer rikssvenskt när de är i Sverige? För att passa in bättre, eller för att lättare göra sig förstådd.

    För övrigt blir träningsvärken lättare ju mer man tränar ;-)

  2. kata747 skriver:

    Jo, det händer vart man än beger sig. Flyttar man till Britterna talar man väl utmärkt British, osv. Konstigt att man är så lättpåverkad, fast man inte vill det!

    Mmm, det stämmer, men i detta nu är det en kamp att bara klä på sig byxorna, så jag ser den där nästa träningen hägra någonstans lååångt borta :-)

  3. jumppa skriver:

     Har du stretchat också? Eller tänja som man säger på vissa håll…

    Man borde tala svenska med invandrare…

  4. kata747 skriver:

    Tydligen har jag stretchat för lite..
    Jag tycker att invandrare klarar sig bäst om de lär sig finska först, och pluggar vidare med svenskan sen. De brukar ju vara snabba att lära sig?

  5. Hekate skriver:

     Jag gör precis samma sak… Jag härmar omedvetet dialekten som den jag pratar med talar.
    Med mina brittiska lärare pratar jag någon löjlig fusk-brittiska, och med de som pratar amerikanska pratar jag också amerikanska. Pratar jag med en skåning börjar jag automatiskt använda någon sorts underlig skånsk dialekt och så vidare. Trots att jag egentligen inte kan någon dialekt alls, så det verkar ju alltid som om jag hånar deras dialekt när jag gör så

  6. jumppa skriver:

     Kanske men det finns väl kanske risk att de blir helt förfinskade och inte orkar lära sig svenska sedan…

  7. kata747 skriver:

    Hekate – Just det! Man gör det automatiskt, man kan inget åt det :/ Men vi får väl anta att alla andra också gör det..?

    jumppa – Jo, men för deras eget bästa så är finskan viktigare, så de klarar sig. Om de sedan flyttat permanent till, säg, Oravais, är ju situationen en annan.

  8. plasticpaddy skriver:

    Detdär med språket visar väl eg hur dynamiska vi är ;)
    Jag tror att vi ändrar vårt språk omedvetet enligt situation – jag har vuxit upp med högsvenska, så min svenska påverkas av vem jag umgås med, har jag märkt. Kanske detta är följden av att inte ha en stark svensk dialekt? (Till skillnad från min finska som nog har klar dialekt.)
    På jobbet kommunicerar jag med rikssvenskar, och jag har märkt att jag sållar snacket mera medvetet än förut. Till skillnad från min nya bordsgranne som är Borgåbisi och talar långsammare och bräker åt stackars rikssvenskarna.

    Taxichaffarna som ofta talar bruten engelska – ni vet fenomenet invandrare – "City centre, ye? OK, we go." Jag har tänkt på att han och jag är båda invandrare i detta land. Varför ska jag orka snacka hela meningar då han kanske ändå inte hänger med..?

  9. affe321 skriver:

    Jag provade att tala bred österbottnisk accent med en rikssvensk och han förstod det till och med, så jag tror jag kommer att prata dialekt om jag åker till Sverige nån gång.

  10. kata747 skriver:

    plasticpaddy – Du har bra poänger där!

    affe – Gör det, men vissa ord måste man undvika; roskis, vessa, sinitarra.. :-D

    gamylen – Nej aldrig i livet, jag har inga skidor ens! Det var ett tämligen "lätt" gympass..

  11. gamylen skriver:

     Långfärdsskrinskor e ju nog oxå ROCK….  
    Jag sku behöva en kompis….. som skulle åka före, speceillt då isarna e svaga.   
    ;-) 

  12. tobbeliten skriver:

    Som kata747 skrev, om man flyttar till storbrittanien börjar man tala med mer märkbar accent.
       Jag var i London för två år sedan i endast en vecka och gick runt som ett fån och försökte imitera Little Britain engelska, utan att jag själv lade märke till det!

  13. Sabrina_ skriver:

     Jag är också en sån där som anpassar mig i enlighet med hur andra pratar. När jag är i hesa börjar jag mitt i allt taaaalla men sen då någon talar grym dialekt blir de he hit o he dit, o ja väit it naaa.

  14. kata747 skriver:

    gamylen – Aldrig testat faktiskt! Men drömmer om det!

    tobbeliten – JEPP oftast får man ju höra sånt av andra ;-) det brukar vara liiiite pinsamt!

  15. kata747 skriver:

    Sabrina – Man blir som man umgås! Jag ligger själv lite mittemellan dom två extremerna, det är svårt att avgöra vilken som ligger närmare..

Kommentera

