Kråkblogg.

Kråkan. Fåglarnas Svarte Petter.
Avskummet, den utfryste, den äckliga.
Varför är det så? Är de nu så fula?

Jag har inget förhållande till kråkor, sådär generellt sett. De bara finns. Men inte har jag något emot dem heller? Kråkan är något mittemellan. Inte lika vacker som typ påfågeln, inte heller lika underground som korpen. Kråkan är en grå tråkig medelmåtta, och låter som en kedjerökare.

"Kraxa som en kråka" eller uttrycket snorkråka jobbar ju inte precis upp imagen heller för den stackars kråkan.

Jag försökte fundera på flera kråkkaraktärer; men jag kommer inte på någon annan utom Mamma Mu’s kompis Kråkan. Han är väl helt okej avbildad, men i jämförelse med Mamma Mu är han ändå den där tråkiga, cyniska jäveln.

Jag har ett kortsamlarspel som heter fågelspelet. Det är samma princip som i Svarte Petter, fast med fågelfamiljer. Gissa vilken fågel som är Svarte Petter..
alt

Vad tycker du om kråkor?
Bu eller bä?
(Krax eller krux?)

Kråkblogg.

11 reaktioner på ”Kråkblogg.

  1. esmiis skriver:

    stackars kråkor. om de int blir någå annat av mej i framtiden startar jag ett kråkhem (inte i näsan då).

  2. iSoLa skriver:

    Nej jag tycker inte om kråkor. Men sen tycker jag inte om fåglar överhuvudtaget. Jämte myggorna är de kanske de värsta kräken som hittats på. Och bland fåglar är pulun och kräkor nästan värst. PLUS smågåflar! Nej, kanske det är småfåglarna som är värst, gråsparvarna med sina vassa små helvetesnäppar som kommer och sticker ögonen ur dig när du sover. UUÄÄÄÄH, nu kan jag inte sova inatt.
    Är skiträdd för fåglar.
    Snyft. Ynk. Bröl.

  3. kata747 skriver:

    TOFFSLAN – Fniss! Hoppas du inte blir en crazy kråk-lady, med fågelbon i håret!

    iSoLa – Ojnej! Äääh eehh, tänk på marshmallows istället, fluffiga my little ponies som studsar på marshmallows!
    Fåglar är intressanta och fina djur att betrakta, ibland, men nog skriker jag också när de flyger lite för nära. Och sjukdomar har de säkert också. Äckelpäckel. Måsarna är värst!

  4. Ileea skriver:

    Tja, jag tycker ju om kråkor sådär som idé, bara för filmen The Crow. Intressant nog så spelas ju kråkan i den filmen av en korp…

    Annars tycker jag att måsar är läskiga fåglar. De flesta andra går an.

  5. hipsu skriver:

     Kråkor får nog oförtjänt mycket skit, kan jag tycka. Dom är ju långt ifrån värst! Låter lite fult, bara. Måsar är äckliga.

    Däremot är jag en stor vän av tropiska fåglar. Undulater, parakiter, aror, yacon, kakadun… Jag vill ha alla!

  6. Laandepaukku skriver:

    Krux, kråkor e ju gulliga… O jävlit smarta, dom användä ju redskap o allt! Ordspråke "klok som en uggla" stämmer int alls, ugglor är jäklit dumma i jämförelse me kraxusar… Tä had ni dagens fågel- fakta!!! Bröt til o me vristen nä ja sku rädd ein kråko (had kråkon i eina handen i ana handon tyglar o sku hopp ner från hästryggin… Landa talangfullt på vristen :/) Kråkon do, den had braka vingen o ja va fitti, men ändå tyckt ja synd om den… Maalaistollon kertomuksia! Hope ya liked it! :)

  7. kata747 skriver:

    Ileea – Måsar. Amen. The Crow är nog lite konstig.

    super-k – :-)

    Hipsu – Just därför är Rio en trevlig film! :-)

    Laandepaukku – Oj, tack för den berättelsen :-) Kata uppskattar! Rättvisa åt kraxusarna. Det är alltid måsarna som attackerar en, kråkorna sitter mest bara och chillar.

Kommentera

