Mähä.

Nog är det allt lustigt, att man lyckas klämma fram ett eller flera blogginlägg nästintill dagligen, rätt smärtfritt, medan ett skolarbete knäcker en bara för att det är så förbaskat svårt att skriva. Jag vet vad jag vill säga, men vet inte hur. (Det är bara Jocke Berg som förstår mig!) Mitt språk är klumpigt och obegripligt. Oprofessionellt. Det ser ut som att hela texten bara körts genom Google Translate. Som skribent verkar jag säkert lika disträ som Långben.

Det känns som att mina språk- och grammatikkunskaper hyvlats ner till en töntig liten ostkant som ingen vill äta.

Skrivcoach? Kurs i kreativt skrivande? Eller skall jag bara läsa mera?

Mähä.

3 reaktioner på ”Mähä.

  1. hipsu skriver:

     Läsa funkar faktiskt. Jag märker själv att jag har ett bättre språk när jag är inne i en period då jag läser mycket, jämfört med när jag knappt läser alls. Såväl muntligt som skriftligt.

    På tal om det; borde kanske snart börja läsa de där bibbaböckerna som förföll idag…

  2. puva skriver:

    såna gånger som jag vet vad jag vill säga men har nån underlig spärr som hindrar mej från att uttrycka mej som en vettig människa brukar jag göra följande:

    -skriva ner det jag vill ha sagt i korta punkter
    -läsa igenom det, lägga till sånt jag har glömt
    -en punkt i taget formulera till enkla meningar, det behövs inte ens några bisatser
    -tadaa, stommen är klar! sen börjar jag formulera mig.

    kanske det sku vara bra akutvård. på det stora hela håller jag med hipsu – och så ger övning färdighet. alltså att bara skriva mycket. det är som att träna en muskel: snart går det lättare och man slutar haka upp sig på små grejer och kan börja tänka i större helheter.

    heja Kata, det går nog bra!

  3. kata747 skriver:

    Det är precis där skon klämmer, att läsa böcker har helt fallit ur mina fritidssysselsättningar. Ni inspirerar mig till att bli den bokmalen jag var någon gång för länge sedan :-) Jättebra tips Puva, det känns helt solklart när någon annan säger åt mig hur jag kan göra! Nu har jag en tankekarta på gång i huvudet, bara att få ner den på papper…

    Och Hipsu, det där sportar jag också med; lånar en kasa med böcker med höga läsambitioner och glömmer sedan bort dem :-P Resulterar lätt i böter och låneförbud.

    Tack för tipsen!!

Kommentera

