Finländskt uppförande 10+

Det ringde på dörren. Flera gånger, trevande och desperat. Vi väntade inte besök, och ytterdörren är ständigt låst.

Jag och kämppisen frös till is, smög fram till dörren och väntade ut situationen. Någon hand fumlade på brevinkastet, och ringde på klockan igen. (Vi har ingen tittglugg i dörren heller, vilket borde vara lagstadgat i alla höghus, tycker jag.)

Efter diverse händelser är vi mycket tveksamma till allt okänt.
Bl.a. har kämppisen utstött exorcismljud i sömnen, och duschskåpets dörr har fallerat av sig själv mitt i natten. Det är mycket skumt som sker i detta hus.

Sanningen är väl den att någon granne stod bakom dörren. Eller något dylikt oskyldigt, helt normalt. Men inte fan känner vi ju våra grannar heller.

Finländskt uppförande 10+

3 reaktioner på ”Finländskt uppförande 10+

  1. Banankokaren skriver:

    Usch ja. En kväll hörde jag ett dunsande och nåt slags hasande mot min dörr, och sen ringde dörrklockan. Sen lite hasande/släpande mot dörren igen, och dörrklockan. Behöver jag berätta att jag inte vågade öppna? :P

    Och så ringde det på dörren i fredags också. 1-2 dagar tidigare hade en random spurgu somnat utanför min dörr. Jag öppnade igen inte. Min taktik är att jag har bett alla ringa före de kommer, och ifall det är nån oväntad med viktigt ärende så har de högst antagligen också mitt telefonnummer och kan ringa upp senare, om det faktiskt var så viktigt.

  2. kata747 skriver:

    Men huj, var bor du riktigt?? Nu känns det lite dumt att klaga över ett typ borgarhus i Kronohagen :-P
    Jag kör nog med samma förvarningstaktik, så sällan som vi nu får besök. Vill man in i trappan skall man antingen ha nyckel eller knappa in koden, så vilka dörrknackare som helst borde inte komma in. Och så är jag bara fördomsfull gällande grannarna :-D

Kommentera

