Dagens fniss

Kata är på visit i det kära Österbotten.
Mor har varit på kryssning. Jag undrade om hon köpt något.

Mor: "No ostettiinhan me jotain mömmöjä"
Kata: "HAHAH vai mömmöjä"
Mor: "EIKUN siis vähän mälliä… SIIS KARKKEJA"

Mamma har ett roligt ordförråd!

Dagens fniss

8 reaktioner på ”Dagens fniss

  1. Gary_L_Grape skriver:

    Oj, ordet mälli har jag inte hört på många år, men då använde vi det inte om godis, utan om snus.

  2. kata747 skriver:

    De få gånger jag använt ordet mälli har det varit i en ytterligare betydelse :-D Men jo, mamma syftar nog på karkki..

  3. katastrof skriver:

    Är lite på samma linje med Fingris, urk… :D Mässy används nog mer för karkki vad jag vet, mälli är snus eller dendär andra varan som man kanske inte vill äta som karkki…

  4. kata747 skriver:

    HAHAHA jag hade samma reaktion som ni! Men mamma menar nog liksom karamelli = mälli (jag vet inte varför..) likadant som min svenskspråkiga fammo pratade om mell = karamell.
    Kanske jag har levt med mammas besynnerligheter så länge att det inte verkar konstigt längre :-D som att hon antecknar i väggkalendern "värjäsin hiukset", bara för att det är värt att komma ihåg.

Kommentera

