Måndagsöverraskning

Ikväll fick jag överraskningsvis gå på en slutsåld keikka, nämligen Gogol Bordellos akustiska gig!

Jag såg dem för knappt ett år sedan på Kulttuuritalo, det var då en s.a.s. "normal" konsert. Det var intensivt och röjigt, dansant och svettigt, precis som det skall vara. Minuset var ironiskt nog intensiteten, man fick nästan koncentrera sig mera på att hållas på benen än på vad som hände på scen. Trots att det var det enda rätta sättet att uttrycka sig på publiksidan, var det litet småjobbigt emellanåt. På det stora hela var det ändå en av mina roligaste keikkaupplevelser.

Ikväll drog de ett akustiskt set, vilket jag tycker är ett bra koncept för just Gogol Bordello. Frontfiguren Eugene Hutz sade själv också, att de har en hel egen repertoar enbart för akustiska spelningar, vilket inspirerade dem till en skild akustisk turné. Jag är väldigt nöjd med giget, det spelades en hel del pärlor som jag saknade på spelningen ifjol. Energin var den samma, men i mer kontrollerad form. Mina favoritstunder var bl.a. en långsammare version av Rebellious Love, avslutningen med Wonderlust King och det förvirrande introt till Start Wearing Purple, var Eugene istället började sjunga Another Brick in the Wall (pt 2). Och jo, sen var det någon snubbe som stegade upp till scenen och ropade något om en premiärminister i micken. Han blev bortsläpad av fem (!) orningsvakter.

Jag började automatiskt dansa och hoppa i takt med musiken, det spritter ju till i kroppen när man hör Gogol Bordello. Till min stora förvåning omringades jag av medelålders uptighta män, som stod bredbent och med armarna i kors. Lite rörde de på huvudet, men annars var de stela som statyer. Fy. Skäms.
altalt

Måndagsöverraskning

2 reaktioner på ”Måndagsöverraskning

  1. katastrof skriver:

    Hur slapp du dit? (Antar du inte hade biljett från förut då..) Vet många som gärna sku bytt plats med dig. :)

  2. kata747 skriver:

    Jag fick utnyttja min kämppis biljett, hon hade goda orsaker att inte gå. Välidgt synd för henne, otrolig tur för mig!

Kommentera

