Trassliga tankar

Vet ni känslan, när man svarar på lärarens fråga, men har ingen aning om vad man pratar om? Svaret låter fint; det är långt och utbroderat, men medan man bubblar ur sig det hela hänger man inte själv heller med i vad som riktigt händer. Läraren nickar nöjt och kommenterar, alternativt kastar ut följdfrågor till resten av klassen. Man vet fortfarande inte riktigt vad som just hände, men man är fantastiskt nöjd och känner sig undantagsvis smart. Så kanske inte var fallet, det må ha varit hur mycket humbug som helst, men känslan består.

Känner någon igen sig? Eller är det just det här jag menar?
Täh?

Trassliga tankar

3 reaktioner på ”Trassliga tankar

  1. Ileea skriver:

    Jag ogillar starkt när så händer. Medan jag pratar så försöker jag förtvivlat komma på vad det var för poäng jag hade med hela svadan, och alla gånger lyckas jag inte :-D

  2. Fingerbang skriver:

    jag vet käslan, och tackar min lyckliga stjärna för att jag klarade mig ur fallgropen.  Men jag har ett annat problem: när jag inte överhuvudtaget lyssnar på läraren och den stannar och ser på en, och jag försöer desperat se ut som om jag lyssnat och ser på läraren som att jag visst lyssnar, och medan jag försöker se ut att fälja med kan jag inte ens höra vad läraren säger då det enda jag tänker är " se koncentrerad ut nu, se koncentrerad ut.."

  3. kata747 skriver:

    Ileea – Janå den känslan tycker jag inträffar litet väl ofta för mig :-D Men nog är det bra att tänka högt ibland också!

    Fingerbang – Haha just precis!! Det förekommer alldeles för ofta det också. Om monologen avbryts med en fråga är det bara att fortsätta rynka pannan och se extra koncentrerad och begrundande ut :-D Alternativt fejka en hostattack så läraren riktar blicken på någon annan!

Kommentera

