Dagens dagboksutdrag

Jag läser igenom gamla anteckningar och dagboksskriverier. Det känns främmande och framför allt skrämmande. Jag tänker dela med mig med några utdrag, men inga större helheter.

*

Jag har inte hunnit andas på hela hösten. Jag kommer inte ur det. Om jag inte jobbar känner jag mig otillräcklig.

*

Hur dum man kan känna sig, hur starkt kan självhatet bli? Man skulle bara vilja slå sig själv medvetslös och vakna först när arbetsskiftet är slut.

*

Nu har jag smuttat i mig ett rödvinsglas och känner mig förbittrad och utstött. Ett malplacerat kräk. Kanske en fylla sitter bättre än bra just nu? Trots osäkerhetens krypande förnimmelse. Buss. Alkohol. Fejkade tandrader.
Godnatt.

*

Jag måste råda bot på denna apati.
Jag försöker hela tiden undanfly något, tidvis med sysselsättning och tidvis med lättja.
Vad är det jag förbiser jämt och ständigt?
Mig själv?

Jag hittar ingen rätsida på livet. Allt går åt skogen.
Kanske det är meningen. Att inget ska gå vägen.
Kanske det är det. Strävan och kämparglöd, rätt igenom.
Men om man insett den bittra sanningen, att det inte finns något mer?
Då är det väl ingen poäng i det hela längre?
Har det någonsin funnits någon poäng?

Måste jag såvida råda bot på apatin, eller bara låta den fortgå?
Tidvis, kanske. Så kommer det fortsätta i all oändlighet, av och an.
Tills även den tas ifrån mig.

Dagens dagboksutdrag

Kommentera

