Flygrädd.

Jag har mardrömmar om att flyga. Väldigt ofta, med olika scenarion. Det är alltid något problem som förvärrar min panik från förr.
Jag är alltså ganska flygrädd, och skall om ungefär två veckor flyga ensam för första gången. Detta blir ungefär min fjärde flygresa ever. Jag skall bara flyga i en timme, men jag har stressat för den här etappen i ungefär två månader redan. Mardrömmarna kommer allt oftare, och det förstör hela dagen med oroskänslan. Stressen växer, trots att själva resan och destinationen är värt besväret tusenfalt. (Dessutom var flyget jävla billigt, annars hade jag aldrig köpt biljetten!)

Huuuur ska Kata klara sig? Jag vill gärna höra era bästa tips och huskurer för flygresor och allmänna stress/paniksituationer.

Flygrädd.

8 reaktioner på ”Flygrädd.

  1. Lustmord skriver:

    Jag räknar mig inte som flygrädd, fast lite pirrar det i magen även på mig, under starten när planet lyfter. Kanske du kan sitta och läsa under tiden och inte titta ut? Välj plats bredvid gången istället för fönstret och blir det vid fönstret så fäll ner fönsterskyddet. Lyssna på musik, distrahera hjärnan så du tänker på annat. Och så kan du ju gå till baren och ta en whisky innan så blir det lite lättare….

  2. Fingerbang skriver:

    Jag tycker det är obehagligt att flyga, och mitt huvud blir virrigt. Jag vet inte vad som är upp eller ner. Eller ja, jag vet ju att rumpan är neråt, men mitt huvud vet inte det = spyor. Sist jag flög trodde jag verkligen att jag skulle dö av hur min kropp  hatade mig och flygandet och ens tanken på att flyga nu gör att det knyter sig i magen.

    Enivej, jag läste en artikel om att flygrädsla handlar om kontrollbehov och att det just är bristen på kontroll som gör att man är rädd. Du kan ju försöka lura dig att du visst har kontroll över situationen så blir det bättre. Och ett tips: börja inte lyssna på konstiga ljud och hitta på förklaringar till dem, det är inget lugnande.

  3. Lustmord skriver:

    Och är det riktig kris kan man berätta för kabinpersonalen. Dom har nog träffat en hel del flygrädda i sina dagar, och säkert många som är mycket räddare än dig :)

  4. kata747 skriver:

    Lustis – Att supa skallen av sig är det vanligaste tipset hittills, ja, men det blir kanske min sista utväg… ^^ Jag har tänkt psyka mig med väl utvald musik och möjligtvis någon annan sysselsättning. Första gången jag flög (4,5 år sen) tvingade jag mig till ett korsord, trots att jag grät hela vägen.. Följande gånger har det varit mer eller mindre extrema panikattacker och allmänt illamående.. men bra tips att prata med kabinpersonalen, det kan vara värt ett försök! Alltid tidigare har jag ju haft med mig någon att hålla i handen, nu blir det lite svårare med den biten :-D

    Fingerbang – Det är skumt hur fysiskt påverkad man också blir, inte bara psykiskt! Nej, ljuden skall isoleras med hörlurarna på. Och så måste ju den gamla klassikern funka; "Jag kan flyga, jag är inte rädd" :-D

    Tack för era tankar!

  5. zimm skriver:

    Lösningen på problemet heter Stilnoct. Men köp Somnor som är samma sak istället, det är lite billigare.

  6. Lustmord skriver:

    Mja visst, jag skrev "ta en whisky" mest för att det väl kanske är det enklaste. Och jag menade en whisky, inte supa ner sig :) Då kommer man dessutom inte ombord på planet. Annars kanske zimms lösning är bra. Jag har bara provat zolpidem, men det är sömnpiller så vill du inte somna är det ingen bra idé, och när flygresan bara är en timme är det inte läge att sova hårt när planet har landat.

  7. kata747 skriver:

    Lustmord – Jonej, det går inte lika lätt till som i Sällskapsresan ;-) Stilnoct och Somnor innehåller båda zolpidem, och är i stort sett alla samma preparat. Men jag tror jag klarar mig på mina egen medicin, om något nu skulle behövas. Utmaning och att sätta sig själv i risksituationer borde ju göra mig starkare, men vi får se!

Kommentera

