Konstfredag

Igår passade jag på att utnyttja Kiasmas gratisfredag, för att gå på en slags konsert / vj-set med konstnärs/musikerduon Pink Twins. Det var stundvis som att sitta i en centrifug av 90-talswebesign och spejsade former, stundvis som en sneande tripp mitt i en kryptisk abstrakt målning. Allt detta med obskyra ljud och musik som överväldigade alla ens sinnen. Mot slutet höll jag ändå på att somna. Inte för att det nödvändigtvis var dåligt, men det mest fascinerande hände i början av settet. Jag är mycket imponerad.


Still från ”Miracle

Innan konserten var jag upp till femte våningen för att se på The murder of crows, en massiv ljudinstallation med 98 högtalare och en grammofontratt, bestående av tibetanska böner, ryska marschsånger, kråkors kraxande och berättande. Det var som att gå in i en teatralisk megakonsert, liknande mastodont filmmusik. Helt sjukt imponerande, jag tycker att alla ska gå och uppleva det!


Skamlöst googlad bild.

Installationen för mig tillbaks till ett mycket starkt lågstadieminne. Vår rektor/musiklärare/klassföreståndare i trean-fyran var en intressant prick, och han skulle utföra ett besynnerligt experiment med oss, på en musiktimme om jag minns rätt. Han hade kassetter med ljud av kraxande kråkor, vilka vi skulle spela upp ute på skolgården. Stora högtalare rullades upp på skolgårdsbacken, vi tryckte på play och gömde oss bakom stenar för att se vad som händer. De grova kraxljuden ekade över gården, det kändes väldigt absurt, och typ två kajor flög över oss. Där satt vi och tryckte i en ofantligt lång halvtimme. Good times.

Konstfredag

Kommentera

