Q&A

1. Hur länge har du bloggat?
Jag har knackat in text på den här adressen sen 2005. Jag accepterade benämningen "blogg" för drygt ett år sedan, fram tills dess har jag kallat det en dagbok.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Back in those days läste jag inte riktigt några bloggar. Det kändes som något hemligt, som man inte riktigt skyltade med, om man inte var typ en sakkunnig, creddig musikbloggare. Det var ungefär det enda jag visste om, förutom random communityinlägg etc, liten och dum som jag var.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Säkert någon svensk prettokille/tjej på helgon. Om man kan kalla det blogg ens.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
De är väldigt känsloladdade, och alltför personliga stundvis. Tappra men pinsamma försök till ett finurligt språk, och ett enda jävla sökande sist och slutligen. Jag har ingen riktig fiilis att läsa dem, men vill inte radera något heller.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Oj hjälp. Säkert uppemot 30.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
De allra flesta är vardagsbloggar. Kanske 20% är ämnesbloggar. Många konst/fotobloggar!

7. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Tinses verkar vara en riktigt smart och sofistikerad en. Olikt mig. Rolig är han också.

8. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag vill ju inte dra med mig någon i fördärvet, genom att jämföra denne med mig själv. Men jag måste väl säga Harald, för han är nästan lika pummi som jag är.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Dom som vet om det bryr sig inte så värst, tror jag. En del läser med stort nöje och tycker det är kul, en del tycker jag är en tönt. Bägge stämmer dock!

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag har ingen aning! Ingen har uttalat sig om den saken. Kommentarfältet är öppet för diskussion.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Gränsen har alltid varit väldigt fluktuerande (damn vad jag tycker om det ordet), men jag tror mig ha hittat någon vettig balans. Jag hade en väldigt öppen tid i bloggen, men nu har jag skärpt mig lite. (Den stackaren som minns technohästen kanske förstår vad jag menar)

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Som de flesta andra sagt tidigare; privat skall gärna hållas privat. Sen bloggar jag hemskt sällan om mina motionsvanor. Kanske just för att de inte existerar.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Rätt mycket sist och slutligen, men inte lika mycket som förut.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Mer eller mindre, eller rättare sagt ett noga uttänkt urval av karaktärsdrag och intressen.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Jupp, många! De flesta har varit ungefär så som jag tänkt mig, inga större överraskningar hittills. Ofta är ju folk alltid snyggare IRL.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Skadlig på olika sätt, kanske. Någon kanske lägger ner sjukligt mycket tid bloggen, det kan vara lite ohälsosamt. Man ska träffa folk på riktigt också :-)

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Jag kan inte komma ihåg att det skulle ha hänt, än så länge. Kommentarer kan man överlag inte ta på största allvar, och hittills har ingen ännu hatiskt bloggat om hur jävla jobbig jag är :-D Man ska ta livet med en nypa (eller näve) salt!

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Någon gång har jag skrivit på tok för personligt, i min midnattsinspiration, och senare tagit bort inlägget.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Jag får dåligt samvete över långa pauser, i det här fallet kan det handla om tre dagar. Det är ju lite dumt, då jag egentligen skriver mest för eget nöje.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Högst antagligen, om jag har tid. Haha, vad skulle jag ha för annat bättre för mig! Kanske har jag fått lite skinn på näsan och kan skriva lite vackrare inlägg, som verkligen handlar om något sakligt. I övrigt tror jag att det kommer fortsätta som den mishmash det är nu.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Jag tror att bloggarna skapar (och har skapat) en egen liten inre kulturkrets, som mest bidrar till utökade nätverk just inom kulturbranscher. Visst är det ett tillskott i dagens oändliga informationsflöde, var vem som helst kan uttrycka sig öppet, och jag tror att bloggare kommer bli allt viktigare.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Det har definitivt stärkt mig som person. Jag har fått en hel drös med nya bekantskaper, inspiration och idéer, och framför allt fått utlopp får såväl ilska, eufori, kreativitet och problem i livet.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Mycket underhållning, inspiration, avundsjuka, fascination, skratt och också några tårar.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:
Zimm, Miilo, Kaijtsu, ankfigur och hejdar

Q&A

4 reaktioner på ”Q&A

  1. Kaijtsu skriver:

    Känns bra att vara bland de utvalda. Men tyvärr går det emot mina principer att svara på såna här färdiga mallar! :)

  2. Ileea skriver:

    Technohästen, ja. Jag gillar din blogg, mest för att jag då var lite på klart vad du riktigt pysslar med! :-D Och sen så känner jag ju katan bakom orden. Det är också fint.

  3. kata747 skriver:

    Jag tror inte jag är så värst underhållande om man inte råkar typ känna mig personligen. Allra minst då. Men det är trevligt att du läst mina tankeutkast och inspirationsstreck i ur och skur sedan starten :-) Puss!

Kommentera

