No poo!

Till skillnad från förra årets sunksommar, tänker jag fortsätta på hygienspåret med ett inlägg till!

Ni kanske minns att det snackades om no poo här på communityn ett tag sen.. kanske ett par år sedan. Jag har fallit för konceptet, och har alltså slutat använda shampoo. Jag blandar istället matsoda i vatten, och häller mixen i håret. Egen balsam har jag ännu inte testat (äppelcidervinäger + vatten), eftersom jag inte har pengar till vinägern. Score!
Det är tänkt att man skall tvätta håret tre gånger i veckan, och jag har nu gjort det två gånger hittills. Håret känns mjukt och bra, inget konstigt. Luktar ingenting. Det blir ännu ungefär lika snabbt smutsigt, tror jag, men jag skall testa detta åtminstone i en månad för att se om det ändras.

En liten förbättring till förra årets bakpulvertorrshampoo, kanske?

No poo!

12 reaktioner på ”No poo!

  1. Hekate skriver:

     har inte använt schampo på snart tre år! funkar alldeles prima :) Tvättar med balsam dock, tycker soda svider alldeles förjävligt… Ägg går också fint att tvätta med, men det känns ju som ett slöseri på mat, haha :P

  2. kata747 skriver:

    Zimm – Spanks bro, nu känner jag mig jätteduktig! :-D

    Hekate – Nice, du är SÅ min förebild just nu! Du använder alltså helt vanlig butiksbalsam, och inget annat? Sodan svider inte alls för mig (ännu), men vi får se. Citron lär väl också vara bra.. men ja, det är ju också slöseri, som du säger!

  3. Hekate skriver:

     Så länge de e silikonfritt funkar va som helst, använder typ pirkka och sånt, billigt och bra!

  4. Memme skriver:

     Woo för No Poo!! Du måste hålla oss uppdaterade i hur det går. Själv har jag inte vågat ta det steget ännu, men i nåt skede ska jag nog testa. Älskar att koka ihop egna dekokter och krämer. Beställde stuff för 40 euro(!!) från en tysk butik – inklusive ett kg tvättnötter. Woop!

  5. kata747 skriver:

    Hekate – Tack för tipset, ifall det blir krisigt med sodan! You go gurl!

    Memme
    – Jag lovar göra regelbundna uppdateringar! Jag har alltid strävat till att vara väldigt DIY med sånt här, men tröskeln känns ofta så fruktansvärt stor, att ta sig ur komfortzonen.. Heja för tvättnötter, också en av de tusen grejerna jag inte ännu tagit tag i! Tidigare shoppade jag en hel del produkter från LUSH och ekoaffärer, men det är så jobbigt dyrt hur man än vänder på det :-( Nu är jag ändå nyfiken på den tyska affären?? :-)

  6. Memme skriver:

     Jo, just det! Ibland måste man bara vara modig! Hurudana reaktioner brukar du få av att säga att du inte tvättar håret med normalt shampoo? En del av mina mer förnäma vänner rynkar på näsan när jag säger att jag inte tvättar mig med vanlig tvål och att jag inte köper vanliga hudvårdsprodukter, men de flesta av mina "riktiga vänner" reagerar positivt. Den tyska affären hittar du på  http://www.dragonspice.de/. Billiga priser och "billig frakt". 

  7. kata747 skriver:

    De flesta i min närmaste bekantskapskrets vet att jag är lite egendomlig med rätt så mycket, så att sköta sin hygien med alternativa produkter är mest bara en droppe i havet :-D Men visst, en del rynkar på näsan. Speciellt när jag använt bakpulver som torrshampoo, och det faktum att jag inte använder deodorant. Jag tar det hela med ro; min kropp, my business!

  8. kata747 skriver:

    Och tusen tack för länkarna, detta kommer högst antagligen resultera i en beställning! :-)

  9. Memme skriver:

     Nou problem! Jag är alltid så glad åt att hitta en likatänkande! Om du har bra länkar och recept så tar jag gärna emot. 
    Haha, jo, lite rynk på näsan kommer det väl nu och då. Rakar mig inte heller under armhålorna (bara nu och då sådär spontant) och det brukar väcka intressanta reaktioner – speciellt då folk inte förväntar sig det! 

  10. Memme skriver:

     Jag använder inte heller deodorant, förutom om jag ska hålla tal för när jag stressar så luktar jag illa. Men annars luktar jag just inte alls, inbillar jag mig iaf. 

Kommentera

