Feedback.

Vi är inte så bra på det här med feedback i Finland. Det är hemskt sällan man får höra något om hur man skött sig, speciellt om man gjort bra ifrån sig. Gör man något fel får man genast veta och höra om det, men när det går bra och rullar på, då är det ytterst sällan något som sägs. Varför det? Varför sitter man på sin höga stol och kniper, när man med ens några ord kunde göra den andres dag med att säga "Det där gjorde du bra"?

Jag fick feedback på jobbet idag. Första gången någon säger ett knyst alls om hur jag sköter mina uppgifter. I förbifarten, men ändå. Det var bra respons jag fick! Jag har gått omkring och trott mig vara en useless nolla som ingen tycker om, eftersom att ingen säger något åt mig. En del av mina s.k. kolleger hälsar ju knappt, så vad skall man riktigt tänka? Fnyser de åt mig i kafferummet, gör jag helt fel och bryter deras rutinmönster? Förmännen tyckte att jag skött mig bra, och att de andra anställda också tycker om mig. En gammal rutinerad anställd hade t.o.m. berömt min arbetsrytm och hur väl jag sköter mig till förmännen. De önskade ha mig kvar som inhoppare.
Say what? Varför hade jag ingen aning? Varför kommer inte kollegan och säger det till mig personligen? Varför är det så svårt?

Vill inte gnälla, det här gjorde ju min dag(!). Men konstigt är det.

Feedback.

13 reaktioner på ”Feedback.

  1. Banankokaren skriver:

    Jag har märkt precis samma sak. Därför brukar jag försöka ge beröm alltid då det är berättigat.

    MEN på mitt nuvarande jobb är det en helt annan historia. Här kan folk inte sluta berömma mig, fastän jag själv tycker att jag inte gör något konstigt alls. :D

  2. Gary_L_Grape skriver:

    Det är faktiskt konstigt, det där. Och feedback som är så viktigt. Min chef har många dåliga sidor (visa mig den chef som inte har det), men jag tycker faktiskt han är ganska bra på att ge spontan feedback. På de dryga två år som jag har jobbat här har han kommenterat mitt arbete positivt flera gånger.

  3. Kaijtsu skriver:

    Jag tycker om att läsa dina blogginlägg. De är roliga, välskrivna och har en specifik Kata-touch!

  4. katastrof skriver:

    Hur många av er kommer ihåg att ge feedback åt förmän? Kanske enklare att säga åt kolleger men också förmän behöver feedback och gärna också positivt sådant. Många chef får säkert bära en hel del skit då anställda inte är nöjda, pengar räcker inte till osv, så deras tankar blir lätt negativa, vilket kan leda till att feedbacken de ger är också negativt. Förstås är det ju inte så simpelt, men jag tror på att om alla gav lite mer positiv respons åt varandra skulle världen vara ett mycket bättre ställe.

  5. kata747 skriver:

    Banankokaren – Fint! Och konstruktiv kritik skall man också ge, väl varvat med den positiva. Och inte skadar det väl att få beröm, trots att man inte gjort så mycket :-D

    Gary – Din chef har åtminstone en god egenskap då. :-) Det är svårt att förbättra/utveckla sitt arbete, om man inte vet hur man gjort ifrån sig. Man kunde säkert motverka lindriga depressioner och dåliga dagar med lite mer beröm!

    Kaj – Men tack så mycket! Vad roligt att du tycker det! Veckans bästa kommentar. :-)

    katastrof – Mycket bra poäng! Det är väldigt sällan de anställda säger åt chefen, antagligen för att man vill vara på god fot med sin förman, men ändå. De behöver också höra hur de skött sig.

  6. Lustmord skriver:

    Det var bra att du skrev det här inlägget, kata. Särskilt uppskattar jag din grammatik och din goda stavning, samt ditt angelägna val av ämne för inlägget.

  7. kata747 skriver:

    Tack, Lustmord! Nu verkar det ju som att jag skulle fiska kommentarer och bloggfeedback, men det var faktiskt inte min baktanke :-D Bra att det känns angeläget åtminstone, det bekräftar min misstanke om att det är ett brett problem som påverkar mångas vardagliga struggle att hinka sig fram i livet.
    Grammatik och stavning, tja, det känns naturligt att skriva korrekt. Man blir professionellt bemött när man skriver ordentligt. Trots att jag blandar mycket engelska adjektiv, för de klingar så mycket bättre.

  8. I Finland betyder väl ingen feedback att man gör ett bra jobb? :P

    Har en aning om att det har att göra med "Jante-lagen"; alla skall vara en del av den jämngråa massan och vara lika deprimerade. Komplimanger och beröm förstör ju det och man kan tro att man är något ;)

  9. affe321 skriver:

    Jag är så van med att inte få respons att det bara känns kosntigt när någon berömmer mig. Om ingen klagar vet jag att jag gjort ett bra jobb, om jag gjort något fel vill jag ha sakligt och konstruktiv kritik.

  10. kata747 skriver:

    Serpensalbus – Det är normen ja, håller alla tyst är balansen bra. Inga överflödiga ord behöver yttras, det är hemskt och ångestfyllt redan så det räcker! Den underbara grå gröten skall för allt i världen inte få färg!
    Men frustrerande är det. Något konstigt masochistiskt är det över det hela, när man plågas på det här sättet ska man veta att man gjort rätt.

    Dumle – Ursäkta, jag ska sluta genast. *äter chupachups* :-)

    affe – Det är verkligheten för det mesta, för de flesta. Konstiga beteendemönster!

Kommentera

