Hår

Kör fortfarande hårt med matsoda + äppelcidervinäger istället för schampo. Jag tror hårt på att håret, miljön och plånboken mår bättre, men jag vet inte om hårbotten gör det. Känns som att det kliar mer än förut, men det kan också bero på stressfaktorer och ökad svettproduktion. Eller att jag tvättar håret för sällan/ofta/fel. Att konsultera en frisör skulle kännas som att tala med en (produktifixerad) vägg, så jag vet inte. Finns det någon vanlig dödlig som har en mer eller mindre legitim åsikt?

Detta för mig till nästa praktiska problem; imorgon reser jag bort en stund. Ska jag då släpa med mig matsoda i flyget (gärna i en minigrippåse) ? Jag är ju "ekonomisk" och vill inte börja köpa nytt i onödan. Skadar det håret att enstaka gånger använda konventionella produkter? Ska det vara så ska det vara, känns det som, men nu tar välfärdsbarriären emot lite.

Huvudpoängen här var alltså att håret mår bättre än huvudet, som nu ska på en kort semester till grannlandet.

Hår

5 reaktioner på ”Hår

  1. Hekate skriver:

     Du kan ta paus under semestern om du vill, knappast så stor fara om det bara är ett kort tag. Annars antar jag att du kan ta med det, även om det kanske ser lite lagom mystiskt ut att gå på flyget med vitt pulver i en minigrippåse :D

    Du kan testa att tvätta med ägg ifall hårbottnen kliar, funkar rätt bra, men känns lite lagom äckligt. Eller så bara tvätta med balsam (X-tra balsam för 90 cent, prima grejer). Här kan du säkert hitta nåt bra tips om inget av det andra funkar.

  2. kata747 skriver:

    Tack Hekate, du är så klok! Jag ska lusläsa den sajten, ser bra ut :-)
    "Semestern" pågår i fem dagar och fortsätter snart ytterligare fyra, så det är ju inte långa perioder det gäller. Ska prova med X-tra också i något skede, billiga undanflykter kan man ju inte missa!

  3. Hekate skriver:

    Nämen tack, klok vet jag inte om jag är, men jag har nördat in mig på det här med schampofritt :)

  4. Mira skriver:

    Jag har äntligen kommit in i no poo:andet igen, efter en paus på ca 6 månader, och jag måste verkligen säga: No poo is the shit!! (höhö)
    Jag kollade in Hekates länk till lockig.se, där det fanns tips på ditt problem som jag tycker låter riktigt värda att pröva.
    Förresten, så när jag var på flygande fot testade jag att tvätta håret med vanligt schampoo en gång, och det hade inte så stor effekt på hur snabbt håret blev smutsigt igen, hårets fettbalans verkar som tur inte slås ur spel på en gång. Så det kanske går på samma sätt för dig?

  5. kata747 skriver:

    Hekate – Alla tips mottages ändå med öppna armar, alla som vet mer än mig är genier :-D

    Mira – Nice, höhö! Jo jag tvättade nu en och en halv gång med schampo, så vi får se vad håret tycker i fortsättningen. Just nu känns det lite konstigt, men jag ska fortsätta som vanligt här hemma!

Kommentera

