Skivrecensioner (del 1)

Läser någon såna längre? Skriver någon såna längre? (Bortsett från musikmagasin, det är väl lite självklart. Eller?)

Jag har en hel del plattor jag köpt på loppis, men inte riktigt hunnit lyssna igenom. Tänkte försöka ta det som ett icke-tidsbundet projekt, kanske skriva ner några rader om jag orkar. Läser någon? Vem bryr sig, det är kul att spy galla ut i tomma int(ern)et.

Plattorna är av mycket varierande sort, precis som mina hjärnceller och idéer, som emellanåt känns lika dammiga och second hand som de här vinylstyckena jag kallar "guldkorn". Man får hemskt gärna komma med synpunkter och besserwisserhet, jag står här med öppna armar och dörrar och blanka gästbokssidor.

Först ut är en tidig 90-talsklassiker, nämligen de omtalade, "obscena" Red Hot Chili Peppers‘ femte album Blood Sugar Sex Magik. Skivan råkade stå i en hylla i en av Stockholms Stadsmissioner, och var tydligen inte värd mer än 40 spänn. Okej, sa hoardern och roffade åt sig den kantstötta, tribalprydda och lite pinsamma skivan. "Yikes, det här är inte riktigt på tapeten längre? Men den där Under the Bridge är ju helt kova", tänkte jag försynt, och var rätt nöjd över min fulsnygga smak.

alt
Sen glömde jag bort vad jag hade köpt. Som vanligt! Jävla samlare.
Nu kom jag då plötsligt för mig att lyssna, en halvkrapulerande söndag då inget riktigt fungerar och man gör spontant konstiga saker som inte tar värst mycket energi. Omslaget är ju halvt sönderrivet, så jag förväntade mig inte mycket av själva plattan heller. Skråmigt. Men sidu! Det märktes knappt. Bara det sedvanliga spraket ur högtalarna.
Kanske det var av nostalgi, kanske det var krapulan, eller för att jag tittade på den mer estetiska (?) baksidan av omslaget, men det funkade. Det svängde, jag blev glad och.. jag kände mig lite gammal. Fast jag då inte är det. Men lite MTV-generation är det väl, att få grym fiilis av – just det – Under the Bridge. Favoritpartiet är ändå A-sidan. Den bättre (senare) delen av A-sidan.

Slutsats; bra fiilis. (Eller BRA FILIS, som det står på PataÄssäs fönster)
Funkar för dåliga dagar, städning, komma-igång.

Skivrecensioner (del 1)

4 reaktioner på ”Skivrecensioner (del 1)

  1. kata747 skriver:

    Hellholming – Jess, medhåll!! Jag måste ju medge att jag inte är så värst insatt i RHCP, men jag tror gränsen för bra kan iaf dras innan millennieskiftet. Right?

    Petter – Kommer, kommer! Ska bara ta på mig tankehatten och skrivartofflorna, och putsa skivspelaråbäket. Sen!

  2. Fingerbang skriver:

    Jag kom inte ihåg att omslaget var så där fult! :D

    Den här lyssnade jag massor på i lågstadiet. Den här och One Hot Minute var mina favoritskivor! :D

Kommentera

