Hejdå 2012.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja, helt sjukt många saker! Jag var både med om en filminspelning och en flerkameraproduktion, fick titulera mig produktionsassistent ett par gånger och flög första gången ensam. Jag har också köpt min första laptop, skådespelat på scen och arrangerat en utekonsert tillsammans med min klass. Bland annat.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag gav aldrig några löften, inga på allvar.

3. Fick någon du känner barn?
Jo.

4. Dog någon som stod dig nära?

Rätt så nära, ja.

5. Vilka länder besökte du?

Sverige i två omgångar, och Tyskland.

6. Är det något du saknar från år 2012 som du vill ha år 2013?
Lite mer tid för mig själv. Jag håller på att jobba sönder mig själv igen.
altalt
Mera sånt!

7. Vilka datum kommer du alltid att minnas?
Det har hänt så ofantligt mycket under det gångna året att jag inte kan välja! Årets alla festivaler kommer åtminstone finnas i minnet en lång tid framöver.

8. Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Att ha fått träffa så många roliga och inspirerande människor, klyschigt nog.

9. Vilket var ditt största misstag?

Att ta på mig så mycket ansvar och arbete. Att ta ett till städjobb…

10. Vilket var ditt bästa inköp? 

MacBooken, definitivt!

11. Har du varit sjuk eller skadat dig?

Sjuk har man väl varit? Jag vill minnas att året inleddes med 40° feber. Sen har det väl mest varit ledvärk och andra ålderskrämpor..

12. Vad spenderade du mest pengar på?

Mat, resor och skivor. Som vanligt!

12. Vad gjorde dig riktigt glad?

Mina rumskamrater. Kollektivlivet gör mig glad. Så även alla roliga konserter och artister jag sett, t.ex. Reggie Watts, Witchcraft, Alamaailman Vasarat, Baby Woodrose, Risto och Snoop Dogg, haha!

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2012?




15. Mådde du bättre eller sämre under 2012 än vad du gjort tidigare år?
Ja och nej. Det har varit ett givande och sprudlande år, samtidigt som det varit tungt och kämpigt hela tiden. Livet är en enda kamp, har det visat sig tydligare än tidigare.

16. Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Att städa mitt eget hem istället för andras skit. Och så picknickar och morgonlänkar.

17. Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?

Att noja och oja över saker. Att prokrastinera.

18. Hur firade du julen?
I Malax (Jumalan selän takana), tillsammans med mor och bihang. Mycket stillsamt. Senare delen tillbringades i Vasa med far, styvmor och syster.

19. Blev du kär? 
Ett par gånger, men inte riktigt på riktigt ändå. Ironi är dagens melodi.

20. Vilket program har varit det bästa på tv?

Jag vet inte riktig vad som gått på teve, men hemma har jag sett på Game of Thrones och annat nörderi.

21. Hatar du någon som du inte hatade förut? 

Hatar… jag hatar ganska mycket. Oftast lite introvert hat, men ganska mycket. Helt säkert har jag börjat hata mer i år än tidigare år, annars vore något på tok.

22. Vilka var de bästa böckerna du läst under året?
Jag undrar om jag läst en enda bok i år. Måste återkomma.

23. Vilken var din största musikaliska upptäckt?

Death Hawks, Samling, Kindness, Kebu, Blues Pills….
Jag har mest återupptäckt gamla godingar, och enligt min väldigt missvisande last.fm-profil har jag lyssnat mycket på bl.a. Pepe Deluxé, Risto, Aavikko, Hot Chip och M. Ward.


24. Önskade du dig något som du fick?

En dator, en krukväxt, ett kollektiv. Och så en bok med David Shrigley, som Miilo gav i födelsedagspresent! Min syster skickade överraskande nog hem en Bob Hund-vinyl till bemärkelsedagen, vilket uppskattades högt.

25. Önskade du dig något som du inte fick? 

En dygnsrytm!

26. Vilken var årets bästa film?

Moonrise Kingdom hade jag väntat på mest, och blev inte så besviken som jag trodde.
En helt ny upptäckt var Italian Spiderman, som nog måste ta hem första priset.
Canned Dreams var också en sevärd dokumentär!

alt
altaltalt

27. Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Själva födelsedagen kommer jag inte ihåg, men några dagar senare hade jag en dunderfest hos mig med mina klasskamrater. Mat hade släpats dit på pulka och alla trängdes i mitt minimala rum. Grannarna klagade två gånger och kvällen avslutades på PataÄssä.

28. Vilka var de bästa människorna som du träffade?

Alla mer eller mindre tillfälliga kolleger på diverse projekt, dvs. allt kulturfolk. Mina arbetskolleger på städjobbet är en upplevelse i sig.. och så har jag blivit väldigt fäst vid mina nuvarande roomies.

29. Hur skulle du beskriva din klädstil?
Hujeda mig. Så skulle det se ut! Jag har inget öga för stil, alls.

30. Vad fick dig att må bra?

Solen. Åh solen. Mina klasskamrater är ganska bra dom också.
alt
31. Vilken kändis var du mest sugen på?
 
Hmm.. jag är ju inte så bra på det där med att vara sugen på kändisar. Men den där Jaakko Eino Kalevi är ju sådär passligt fulsnygg.

alt
Photo: Jussi Puikkonen

32. Vem saknade du?
Mina vänner som bor på spridda orter.
alt
Här är två av dom!

33. Vilken var din bästa månad?
September var ganska vild. Juni var också mycket händelserik.

34. Vad är du mest stolt över?

Min femma i projekthantering. Haha! Nej men alla projekt jag varit med om och lyckats slutföra, och att jag volontärjobbat på festivaler. Det har jag velat göra länge.

35. Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?

Allt kommer vara annorlunda, tror jag. Jag väntar med spänning, på gott och ont. Nervös!

Hejdå 2012.

Kommentera

