Skivrecensioner (del 3)

Innan julen packade vi ner hela utbildningsprogrammet i lådor, och i ett klassrum fanns en drös med skivor. Jag plockade några stackare med mig bara för att. Bland annat denna skiva;
Leonard Cohen / Various Positions.
alt
När jag tänker Leonard Cohen, tänker jag Hallelujah och ensamma hemmakvällar med en vinflaska. Ibland också medelålders kvinnor, men inte alla gånger. Sen tänker jag på det här klippet. Höhö.
Så det kan väl inte vara alldeles för hemskt? Jag vet ju på riktigt inte något om Herr Cohen och har inget känslomässigt band till hans alster. Trots att hela halva hörnet av omslaget var så gott som avrivet tog jag alltså hem plattan.

Detta var ett misstag. Det går verkligen inte att lyssna på. Jag plågade mig igenom A-sidan för att vara rättvis, men när Hallelujah sedan masar sig igång måste jag sluta. Huj Helvete. Jag vet inte ens hur jag ska beskriva skiten, jag vill inte. Jag hade under mina mest intensiva "progedagar" en regel, att det som är tillverkat på 60- och 70-talet är bra. 80-talskama är skit. Jag tror denna naiva regel faktiskt stämmer med Cohen. Helt utan att undersöka djupare konstaterar jag detta och vänder Leonard ryggen. För all framtid. Blörgh. Stay tuned för fler sågningar!

Skivrecensioner (del 3)

6 reaktioner på ”Skivrecensioner (del 3)

  1. Ileea skriver:

    Din regel från progedagarna har minst ett undantag: Hanoi Rocks *evig anhängare*

    Fler sågningar efterfrågas å det snaraste!

  2. Lustmord skriver:

    Jag känner Cohen mest från samlingar och enskilda låtar så jag fick googla skivan, och det är nog inte hans mest övertygande låtar med på just den kanske. Hallelujah är överskattad. Hans senare låtar däremot, oj oj oj. First we take manhattan, Everybody knows, I’m your man, Waiting for the miracle….

    …för att inte tala om A Thousand Kisses Deep! Vilken hångelmusik. Är jag ensam med en kvinna och den där låten blir det barn.

  3. Fingerbang skriver:

    Jaja, här håller jag Lustis om ryggen och ställer mig på hans sida. Dessutom är det så med herr Cohen att alla hans låtar är bättre nu, då han är gammal. Han sjunger dem annorlunda och med mer djup. Unga Cohen är inget extra.

  4. kata747 skriver:

    Ileea Så sant! Undantagen är ju hutlöst många, men inom vissa genrer stämmer det…

    tjeena Nånej! Konstnärer ska tåla befogade sågningar. Detta är en sådan. :-D

    Lustmord
     Ja alltså jag måste ju understryka att det inte var den där sedvanliga versionen av Hallelujah, utan ÄNNU värre, i 80-talstappning. URK!
    Om jag har sängkammarproblem kanske jag ger dina låttips en ny chans. Men bara kanske.

  5. kata747 skriver:

    Fingerbang Aj det är den vägen med Mr C! Jag måste nog låta det ligga innan jag försöker igen, men nu vet jag vad som lönar sig att testa!

Kommentera

