En kort tanke om välbefinnande

En av mina två rumskamrater höll en yogastund för mig ikväll, vilket jag uppskattade väldigt mycket. Jag har en gång gått en arbiskurs i ashtanga, men detta inträffade för flera år sedan och yogandet har avtagit och sedermera försvunnit ur mitt liv. Vår korta yogastund var rogivande, rolig och öppnade såväl instängda sinnen som instängda kroppsdelar och organ.
Men min blodcirkulation var, utan att överdriva, på mommonivå. Helt horribel insikt! Nu har både jumppabollen och spikmattan dragits fram igen, och cirkulationen ska köras igång på riktigt. Nu krävdes det kanske inte specifikt yoga för att inse detta, men det leder till så många andra insikter samtidigt. Jag ska jobba på det här sunda livet, även i meditativ bemärkelse, ty det ger så mycket. Det borde var och en göra.
alt
Alex Grey

Fred ut.

En kort tanke om välbefinnande

2 reaktioner på ”En kort tanke om välbefinnande

  1. Hekate skriver:

     Jag brukade gå på yoga förr jag med, men slutade sen. Trodde alltid att det var för att instruktören var så irriterande, och alltid gick runt och tafsade på en. Sen gick jag på nytt med en ny ledare, och insåg plötsligt att problemet ligger i att jag inte alls tycker om yoga överhuvudtaget :D

  2. kata747 skriver:

    Jag missade helt din kommentar, apologies!
    Det finns så många olika sätt att närma sig yoga, då tänker jag både på utövaren och den som handleder. Jag fick en helt ny insikt då några dagar sedan, jämfört med tidigare. Jag har alltid utgått från den erfarne ledarens elva sekunder långa djupa andetag, vilket gjort mig andfådd och svimfärdig, då man ju ska utgå från sin egna andning när man gör alla rörelser. Andas man snabbt, så gör man dem snabbt, kapaciteten förbättras med tiden och då kommer man möjligen till ledarens tempo. Det här ska man ju inse dag 1, det tog några år för mig… *dum*

    … men alla hittar inte något givande i allt, så är det ju bara :-D

Kommentera

