Ett inlägg om hår

Jag funderar ofta på hår, vilket man kanske inte skulle tro när man tar en titt på min hjässa. Håret är för det mesta i ungefär samma längd, alltid lika slitna toppar och aldrig några spännande frisyrer. Alls.
Oftast funderar jag på vad som faller majoriteten i smaken, sådär egentligen. Vad ses exempelvis attraktivt, och vad är absoluta no-no’s. Mitt eget hår är för tillfället, och har största delen av tiden varit sin egna naturliga färg. Färgen har ändrats av sig själv, och är i detta nu den tråkiga finländar(herr)ens färg; askblont. Råttfärgat. Landsvägsgrått. Mobbat barn har många namn, haha! Sommartid förtrollas topparna till någon skimrande guldnyans, och man kan hitta några ljusa slingor här och där.
Jag har länge funderat på färgning, främst hennafärg. Den vanliga nyansen blir röd, kopparfärgad. Inte kanske sådär Lelo-orange ändå, och inte artificiell jordgubbsröd. Men där emellan. Är det inte ginger, som är det där hemligt attraktiva, Rita Hayworth-looken? Kanske.
Det andra alternativet är brunt, vilket jag testat en gång tidigare med "vanlig" hårfärg. Helt jees, men kanske tråkigt. Safe är det i alla fall.

För inte mycket mer än två veckor sen skaffade jag pannlugg efter många grubblerier, och det var en succé. Kanske för att den klipptes under berusning. Nu är den ganska normallång, men jag funderar på en lugg som är väldigt kort. Den ramar in ansiktet på ett helt annat sätt, och kan se helskum ut. Mitt fejs är som tidigare känt fyrkantigt som en legokloss, så det kan vara en ganska dålig idé.

Själva hårets längd skulle jag ha mycket att säga till om. Håhå-jaja, den som vet min hårhistoria sen way back skulle skrocka i sin berättarstol just nu. Jag har nämligen haft för tiden väldigt heteronormativt hår, i all 90-tals bowlcut-anda, ända tills jag fyllde typ 9. Då fick jag för mig att klippa kortare och kortare, tills det var likadant som pojkarnas hår. Det var en på något sätt könslös period i livet, då alla tog för givet att jag var en kille. Jag blev nog lite sårad, då jag verkligen kände mig som en flicka (trots den även könslösa klädstilen, track pants och collegetröja, ofta medföljt av lenkkiskor och lippis). Det håret hängde med ända till högstadiet, då jag plötsligt slutade klippa, och jag fick leva med utväxt-mellanskedet. Den trevliga längden uppnåddes inte förrän vid 16-årsåldern, då man faktiskt kunde ha håret i en snodd. Wow, det var revolutionerande att komma tillbaka efter alla jobbiga år!
Sedermera har det längre håret hängt med. Ofta en tovig version. Men är det nu så mycket bättre då, än en förvirrande boyish look? Vet inte om jag skulle våga gå tillbaka efter alla traumor, plus att huvudet fortfarande är en kloss. Funkar inte.

Vad säger den allsmäktiga majoriteten, vilken är er relation till luggen, längden och färgen på hår i största allmänhet?

Ett inlägg om hår

6 reaktioner på ”Ett inlägg om hår

  1. Hekate skriver:

     Henna är skitjobbigt att färga med, men blir snyggt, så kör på det. Hade hår ner till midjan, tills en eh, olycka i somras. En gentleman tyckte det var en bra idé att klippa av en lock av mitt hår och stoppa i sin plånbok (Eh, ja, precis, vafan?). Vilket resulterade i en totalförstördfrisyr för mig. Så jag klippte det nästan axelkort.

    Nu är det snaaaaart midjelångt igen, men inte riktigt. Blä. Orkar inte vänta.

  2. kata747 skriver:

    Right on, henna i något skede in dat case! Jag vet dock inte om det blir rött eller brunt…
    Men vafan har du råkat ut för creepy creeps? Gentleman my ass!

    Ditt hår får mina sympatier! Det växer nog snabbare än du tror, så koncentrera din otålighet på fast… ööh pussel! :-)

  3. Hekate skriver:

    Henna är skitjobbigt att bli av med om man tröttnar dock, men vafan, det är snyggt så man lär inte tröttna :) Och rött! Alltid snyggt ;)

    Haha, ja, bland det konstigaste någon någonsin gjort, haha. Menmen, det växer ju ut

  4. kata747 skriver:

    Äh, snygg är jag väl oberoende ;-) Jag tänker mer vad håret tycker om! Och ja, rött… ja. Känns bra.

  5. Ileea skriver:

    Jag har ju, liksom du, i mina tider haft "pojkkort" hår och nu som då slås jag alltid av en lust att återgå till det. Kort hår är lite mera attityd, på något vis, men mer svårtskött än långt hår enligt mig (det kräver att man fixar till det varje dag och klipper det mer ofta). För några nätter sedan kom jag på den strålande idén att jag ska klippa sidecut. Tack och lov gjorde jag inte det i stundens hetta, för morgonen därefter insåg jag att det var en urusel idé. Nu är jag smått sugen på det igen :-p

    Jag gillar för övrigt pannlugg och skulle aldrig vilja vara utan min! Den har hängt med för alltid och jag skulle känna mig hemskt naken utan, tror jag. Du är förstås snygg i vilken frisyr du än har, men du med långt hår + rak pannlugg känns väldigt mycket Kata i min värld :-) Själv kör jag på en feg-version av hennafantasternas hårfärgning och använder Herbatint-hårfärg, som i alla fall innehåller lite mindre skräp än vanlig hårfärg. Den finns att få i många olika nyanser! Jag tycker ju inte att du har aksblont hår, tvärtom har du ju en fin brun hårfärg som jag bara kan drömma om att uppnå utan kemikalier av varierande slag.

  6. kata747 skriver:

    Åh Ileea, jag hade missat din kommentar tills nu!
    Kort hår är definitivt attityd, men kanske inte just min attityd nu längre. Jag lämnar det åt någon annan. Sidecut, jaa, man blir alltid mer eller mindre påverkad av något man drömt om när det plötsligt blir jättevanligt, och så är man sådär jobbigt kluven i sig själv. Om förnuftet säger nä, så kanske du ska låta bli ;-)
    Pannluggen är nog här för att stanna ett tag, men längden kanske skall experimenteras fram ytterligare. Och färgen, ja, jag vet inte. Dina komplimanger värmer mitt spröda hjärta!

Kommentera

