Moraali.

Idag agerade jag gallerist (eller okej, höll öppet och vaktade utställningen) vid Galleria Rantakasarmi. Mot slutet av dagen klev en ensam kvinna in, bara för att stationera sig genast innanför dörren. Hon ville säkert värma sig undan den isande kylan där ute på Sveaborg. Efter ett tag kom hon fram till oss, för att recitera en dikt och högt begrunda över den mångdimensionella betydelsen i den. Dikten hette Moraali, var skriven av Lauri Viita.

”Siisti pitää aina olla!”
sanoi kissa hietikolla –
raapi päälle tarpeenteon
pienen, sievän santakeon.

Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera, om hon på fullaste allvar citerade någon eller bara hittade på, och om detta kunde anknytas till utställningen eller om det var en personlig pik. Min förmåga att reagera neutralt har som tur blivit rätt övertygande efter alla tusentals jobbiga kundbetjäningssituationer jag tagit mig genom, och hon fortsatte med sin monolog.

Kvinnan konstaterade att hon fått höra och upprepa den enkla ramsan sedan barnsben, men först nu som en ”vanha akka” förstått den egentliga innebörden. Att tänk, så sjukt att man i denna dag gör en, två, tre, hur många saker som helst på en gång. Man börjar med en sak, täcker den med sand och fortsätter med något annat. Helt otroligt. Att den här simpla barnramsan fungerar på en helt ny nivå i nutida samhället!

Ja, jo… nickade jag försiktigt och svamlade något liknande tillbaka, för att visa att jag förstår och håller med. Kvinnan fortsatte förbryllad av sig själv, och drog till med en annan dikt av samma författare. Min förvåning tog aldrig slut, och jag bara höll med.

Jag vet inte om jag egentligen tycker som hon gjorde, men nu är jag istället bekant med en för mig ny författare, som jag säkert borde ha känt till sedan… alltid. Nu sitter jag och grubblar över en enkel liten barnramsa, och undrar vad som egentligen hände.

PS. Utställningen HYRSKYNMYRSKYN vid Galleria Rantakasarmi på Sveaborg är öppen fram till 28.3. Det är mina vänner Airbakers som står bakom spektaklet, och jag tycker att alla som har möjlighet skall komma och titta, känna och uppleva. Dessutom är det sannolikt att jag sitter där i ett hörn och väntar på nya, mystiska dikter.

alt
Bild: Airbakers

Moraali.

Kommentera

