Självisar.

Rubriker har aldrig varit min starka sida, men detta är ett seriöst bottennapp.
Ni fattar säkerligen att jag syftar på selfies, som alltid funnits men är ett fenomen värt att nämna i dagens läge. För lite sjukt är det ibland, när det ska plutas med munnen och ett stycke dryck ska finnas i handen när kameran dyker upp. Eller så formar man händerna i respektabla former, som man själv inte vet vad de står för. Näe, kan man inte bara se ut som man annars gör? Det är väl därför man dokumenterar sin nuna, just för dokumentation? Självfallet inte, man vill vara snyggsnyggsnygg 24/7 och visa alla och försäkra sig om att tillräckligt många tycker att man faktiskt är apsnygg. Hela tiden. Nästan alla gör det. Hela tiden. Jag också, titta fast i Instagramflödet här bredvid!

Jag älskar att ta så fula bilder som möjligt på mig själv, det är mycket roligare än att försöka fejka mig snygg (för det är fan jättesvårt!). Men lika befängt är det ändå, varför ska man dokumentera sig själv hela tiden? Nyss öppnade jag Photo Booth och tänkte inte så mycket mer. Ett ögonblick senare poserar jag framför min dator som en nyduschad Marimekko-gangster med händer i vädret som ser ut att forma ”saxar”. Inte peace signs, inte könsorgan. Saxar. En sekund tänker jag ”nu måste den läggas upp någonstans”. Följande sekund storknar mitt självomdöme i ett hånskratt inombords. Herregud, VEM ÄR JAG?

Image
Min bästa självis, där nunan inte syns. Tagen med lådkamera, 2010.

Jag kommer inte att skriva ett mer sakligt och genomtänkt inlägg än så här, så eventuella tillägg… tillkommer.

Självisar.

4 reaktioner på ”Självisar.

  1. Jag avskyr att försöka ta ”självisar”! Eller, jag gör det nästan aldrig. Om jag måste ha foto av mig själv så är det för att jag vill ha en ny profilbild någonstans, eller för att jag är extra snyggt fixad, som inför en metallkonsert eller Emilie Autumns födelsedag eller något sådant, men jag blir ju ändå aldrig lika snygg på fotot som jag känner mig i verkligheten. Så lika bra att låta bli att ta foto och fortsätta känna sig snygg!

    Det beror säkert också på vilken tillgång en har till teknologi och vilken inställning en har till sociala medier? Jag menar, jag har varken Mac, instagram, smarttelefon eller ens en bra kamera, så det ter sig naturligt att jag inte heller fotar lika mycket – steget är liksom stort.

    Din självis här är jättesnygg, lagom konstnärlig och så har du hatt ^__^

    P.S. Vi rör oss på samma rubriknivå, känner jag. Mitt senaste inlägg bär rubriken ”Mikro”. Hah.

    1. Där håller jag med, om man tar en selfie så motsvarar det högst antagligen inte ens egen självkänsla. Att ta en självis när man är utomordentligt festfin är ändå rätt logiskt, för det vill man kanske dokumentera? :-D nu känner jag att jag pratar mig själv i påsen, men du förstår kanske vad jag menar.

      Tack, jag tror att jag hade ett plommonstop jag hittade i ateljén och så ännu loppisfyndade flaskbottenglasögon. Ha!

  2. Jag blir såå ful på foto att jag Aldrig tar selfisar ! Men det heter ju att kameran ljuger…kanske man inte är riiktigt så ful i verkligheten som kameran gör en ?

Kommentera

