Fan fan fan

Fan fan fan

Ett av mina flitigast använda ord. Nu när jag i en dryg månad jobbat på ett koncept som handlar om att svära mindre och värna om sitt språk, svär jag mer än någonsin. Ljuvligt, säger jag bara. Hur mycket svär ni? Vad räknas?

Bild

4 reaktioner på ”Fan fan fan

  1. Vad är det för koncept?

    Jag svär nog en del. Försöker att inte göra det för ofta, men en del ”helvete”, ”jävla(r)”, ”fan” och ibland ett ”satan” slinker nog igenom. ”Förbannat”, ”helsike”, ”jäkla”, ”sabla” och liknande räknar jag inte som svärord, de är bara… kraftuttryck. Aj jo, och ”perkele” glömde jag! Det är ett bra svärdord! Har kraft bakom sig, men är inte så farligt för mig som svenskspråkig, känns det som.

    1. Det är ett koncept för en kampanj, som inte finns (ännu). Det var ett skolarbete på idéutvecklingsstadiet… En riktigt bra idé faktiskt!

      Jag svär rätt mycket enligt mig själv, men nu svär jag ännu mer än förr. De ord du nämner är faktiskt ganska snälla förstärkningsord, jag skulle inte heller påstå att de är svärord. Sen gillar jag finlandismer i stil med SAAKELI, SAAKUTI, SAAKRAN och SAAMARIN.
      FAN är fortfarande min favorit, trots att det är ganska lamt i sig. Därtill säger jag ganska mycket andra djävulsrelaterade saker som SATAN och HELVETE, och alldeles för ofta det där v-ordet, trots att det är så fult. Kanske just därför. VERSALER därför att de sällan är subtila, för min del. Dessutom har jag fattat extra mycket tycke för engelskans FUCK, för att det är ett hemskt mångsidigt ord. Riktigt fascinerande, sist och slutligen!

  2. En hel del. Och att Ileea inte räknar de där orden som svärord beror på att de är svenska, och på svenska finns inga kraftuttryck längre, alla såna har utarmats :D Perkele däremot är på finska och finskans svärord är det mera tyngd i. Just det där ”er” i perkele låter, om man säger det fort och argt, som om man visar tänderna. Och visar man tänderna, då jävlar.

    1. Finska svordomar ftw, verkligen! De blir ju starkare bara för att man jämdför med svenskan, men visst känns de svenska uttrycken lite lame redan i sig… ändå är det grymt störande när man hör ett lite snett uttalat PÄRRKKELE istället för det genuina PERKELE, språkpolisens öron skrumpnar lite ihop :-D

Kommentera

