Youtubefest

På med skyddsglasögonen och håll i hatten, nu spyr jag ut tio videor från min FANTASTISKA YouTube-historik. Det är ett skrämmande ställe kan jag lova, men här är ett plock bland dom ens lite seriösa saker jag vilat ögonen på. Ingen inbördes ordning. Ingen garanti på bra-het. Mest musik, inte så mycket djurgullegull. Jag föredrar djur i giffar.
Lovar vara mer engagerad i plocket nästa gång. Kanske.

1. Ghettomasa & Ruuben – Hiljaa Hyvä Tulee (feat. Stepa)
Mycket soft inhemsk sommarlåt. Tipsad av min streetsmarta klasskamrat Ville.

2. Halvoille ja valituille
Ingen beskrivning krävs. Guld.

3. Phil Lynott – Old Town
En oslagbar fiilishit! Videon är skojigt taskig, vilket jag älskar. De få gånger den spelas på radio får jag gåshud. HA!

4. CocoRosie – Fairy Paradise
Gåshud, igen. CocoRosie faller inte alla i smaken, men jag avgudar dessa kvinnor i smyg.

5. Julian Smith – Eat Randy
Creepy catchy. Den åker på i hjärnan under sena eftermiddagar när man håller på att tappa fattningen. Hysteriskt rolig.

6. Theresa Andersson – Birds Fly Away (Late Night with Conan O’Brien)
Fantastiskt inspirerande artist, GEEZ. Jag hörde en fågel kvittra i mitt öra att hon tänker lägga av (åtminstone detta projekt), hoppas hon hinner till Finland!

7. Cross Country Ski Competition Fail – Skiing Race Carnage On Tricky Turn ”Pile Up”
Såg detta klipp användas under Tomutonttus spelning (uppträdande är kanske mer korrekt) på Kymppikirjasto tidigare i höst. Skrattade mycket och länge. Hysteriskt även detta.

8. Murs Answers ”The Questions”
En av mina favoritintervjuer någonsin (tack Sheyda)! Murs är aktiv i bl.a. The White Mandingos, värt att checka ut.

9. Risto: Lyö
Videon är ett mästerverk. Gjord av Sami Sänpäkkilä, förstås.

10. Blood Orange – Time Will Tell
Någonting nytt jag snubblade över via Kindness, och fattade tycke för genast. Sköna beats. Måste utforskas närmare!

Över och ut,
Ärketönt/suput

 

PS. Nog är det nu ARMA FAN att det ska trugas in reklam i varenda hörn av tuben nuförtiden. Fast någon måste ju tjäna någonstans, jaja. DS.

Video

Kommentera

