24

24 år av detta lilla liv har passerat. Hur många år återstår?

Å ena sidan skulle det vara hur skönt som helst att återgå till, säg, årgång nummer 14, men å andra sidan vill jag aldrig gå igenom det känslomässiga helvetet som följde med dom åren. Att åter en gång hamna lära sig livets gåtor och etiketter, och vara så otroligt pinsam i vardagens svängar och inte fan fatta någonting. Sen kunde det vara en härlig sak att förflytta sig tio år framlänges, och redan inneha bra kunskap och vana av alla världens spiraltrappor. Att slippa det ständiga letandet och frustrationerna, och bara komma ”i mål”, ens med en liten sak. Men i ärlighetens namn hoppas jag att de kommande tio åren kommer vara de bästa och mest givande och intressanta i mitt liv. För vem pratar inte om de där åren när man är 20-någonting, tror sig veta mycket men har massor kvar att lära, utforskar och förälskar sig i allt vad världen har att erbjuda, och kanske finner en egen riktning att följa. Är det inte nu det ska ske? Är det inte nu, som man kanske sakta rör sig från ung&dum mot vuxen&mindre dum?

Emellanåt vill jag inte ens röra mig vidare, jag vill inte ens tänka mig att det finns några kommande tio år. Jag kan inte för något i världen tänka mig att de kommer innehålla något bättre, en trevlig tillvaro. Ibland tror jag att det kommer hasa av och an i det här samma skitspåret, trots att det kanske går tre, fyra, fem år bara sådär. Men egentligen lever man ännu i samma årgång, för gyttjan gör att man bara halkar omkring och kommer ingen vart. Kommer de följande tio verkligen vara omvälvande, tänk om jag mokar dem?

Ung&mindre dum låter kanske bättre. Låt detta vara mina ledord de kommande tio åren. Om det nu blir så många, man vet ju aldrig. Blablabla.

24

2 reaktioner på ”24

  1. Vilken fin novell! Jag förstår precis. Perspektivet ändrades lite grann, men ändå tror jag att man kan blicka tillbaka, och tänka att det var bättre då än nu. Framtiden är inte alltid ljus.

Kommentera

