Blodforsen

Idag har jag testat ett för mig nytt preparat, nämligen vitamintillskottet niacin (nikotinsyra, dvs. B3-vitamin). En av mina roomies kom hem från sin långa semester och undrade om jag riktigt äter ordentligt (syns kanske på mitt fejs fyllt av livslust). Jag äter knappast tillräckligt med protein, och får knappast i mig en reko mängd B-vitamin överhuvudtaget – dessutom har jag världens sämsta blodcirkulations trots frånvaron av cigg, så jag tänkte ge det ett skott. Nu har jag ingen bakgrund i medicin whatsoever, men tänker ändå klargöra för vad detta test kan innebära.

B3-vitamin fås bl.a. från fullkornsspannmål, nötter, kött och fisk. Bästa källorna lär vara jordnötter, tonfisk, lever och vetekli (källa). Rekommenderat dagsintag för kvinnor ligger kring 15 mg/dygn (18 mg för män), vilket i Finland överlag oftast överstigs rejält. Brist på B3-vitamin, eller niacin, är alltså ovanligt i detta land, och förknippas kanske oftast med alkoholister. Men även celiaki, graviditet, amning, stress, och ensidig kost kan öka behovet av niacin. Vitaminet höjer det goda kolesterolet, förbättrar blodcirkulationen och kan vara till hjälp vid sömnproblem och depression. Låter väl som att det passar mitt liv bättre än väl?? Äter inget kött, bara lite fisk ibland, och annars också ganska dåligt.

Jag tog en kapsel, vilken jag gissar att innehöll 500-550 mg niacin (gäller för de vanligaste preparaten). REJÄLT mycket mer än rekommenderat dagsintag då uppenbarligen, men det är som sagt det som finns att röra sig med. Verkar inte vara någon risk med mängden heller, så länge det håller sig under 2 g per dag. Märk väl att jag litade blint på roomien, utan att konsultera Flashback, Suomi24 och alla andra hälsoexperter. Hon förklarade att det kan vara skrämmande första gången, så det är bra att inte göra det ensam. Efter 10 minuter var hon själv röd som en tomat i hela ansiktet, jag var mitt vanliga blekfisjag, ingen effekt. Jag är en robot, eller levande död, tänkte vi.

Ungefär 20 minuter senare kände jag en plötslig, olustig känsla mitt i magen som strålade upp till bröstkorgen. Inom några sekunder gjorde det så ont att jag vek mig dubbel, störtgrät och kippade efter andan. Samtidigt spred sig en brännande, stickande, domnande känsla längs armarna, ansiktet, öronen, benen… så gott som hela kroppen. Stötvis blev jag varm, illröd, avdomnad, medan magen fortfarande kändes märkligt ond. Kanske magen inte hade något med niacinet att göra. När jag väl reste mig från köksgolvet översköljdes jag av den stickande känslan i hela huden ännu intensivare, blodet bokstavligen forsade i kroppen. ”Sådär mycket energi ligger låst i din kropp”, kontemplerade roomien till min rödhet. Basturödheten kan slänga sig i väggen, jag blev rädd för min egen spegelbild. Lade mig raklång i sängen för att inte bli illamående (det hör tydligen till), paniken var verkligen inte långt borta. Kroppen började klia på de röda områdena, mest på armar och fötter, så jag rev bort alla kläder. Så gott som hela kroppen (utom brösten) täcktes av en jämnröd matta. En halvtimmes dusch gjorde susen, sen började jag känna mig nästan normal igen.

Hela det här kallas för ”niacin flush”, och trots att det är ett vitamin beter det sig lite som en drog. Tydligen är det ett känslotillstånd som bl.a. yogis får en kick av, och vill utöva yoga under denna reaktion. Enligt vad jag läst kommer följande gångerna inte vara lika intensiva, men det återstår väl att se. Jag tänker testa i en vecka med en kapsel om dagen för att se om det bär någon frukt. Det kan vara en utfyllnad till melatoninen jag kör med för sömnen, och kanske ger bättre ork och sådär. Brist på B-vitamin är inget att leka med (läs fast här).Men skrämmande, verkligen skrämmande grej.

Kan köpas bl.a. från Ruohonjuuri för 13,95€.
Blodforsen

6 reaktioner på ”Blodforsen

    1. FETT INTENSIVT beskriver det mycket mycket väl. Ska konsultera en riktig läkare om ett par veckor också, kanske jag får en massa skäll då.. Får se!

    1. Alltså det är en helt typisk reaktion, en allergisk reaktion är då betydligt värre verkar det som. Men mycket bra att ha sällskap med erfarenhet och förvarningar, annars hade man nog exploderat i oväntat obehag.

Kommentera

