Kost

Min ensidiga kost består till stor del av riskakor och Tartex. För den oinvigde kan jag berätta att Tartex är ett vegetariskt pålägg på tub, och det är helt supergott. Min nuvarande tub har smaken örter & vitlök. Mycket gott. Gårdagens middag var påssoppa á la miso, tillsammans med risnudlar. Proteinerna fullkomligen glöder med sin frånvaro. Det enda proteininnehållande jag har i skåpet är typ sojakross, och min misstanke är att magen & hjärnan inte gillar’t. Snart kanske jag måste tillreda någon megagryta på det trots allt, snart förtvinar jag säkert i huvu av näringsbrist, samtidigt som jag sväller upp till en enorm sockermunk av alla kalorier. Håhå. Tipsa mig om billigaste billigheterna att laga mat på, tack.

Kost

9 reaktioner på ”Kost

  1. Hannele skriver:

    Ääääägggg, det innehåller allt kroppen behöver, minus C-vitamin. Vitkål. Nothing goes better with cabbage than cabbage.

    1. Bra Hannele! Jag känner att det är dags för långkörarfavoriten CAWL LOWDAH (kållåda)! Kanske det går att laga med bondbönskross istället för sojakross? Och så kunde jag lägga in en beställning på ekoägg. Tack!

      1. Hannele skriver:

        Joo nää soja är inte någonting jag med gott samvete skulle rekommendera åt någon. Kållåda är helt suveränt! Sen kan man ju laga grönsakssoppa! Min mami tillredde en igår på fryst broccoli, blomkål och morot, med matlagningsgrädde och en stock koskenlaskija. Det var svingott. Tillreder man en stor sats så äter man ju länge av den. :)

  2. Tartex är hur gott som helst ! Älskar det.
    Har själv märkt att det jag äter inte räcker till att hålla kroppen gående. Men rött kött tänker jag aldrig mera äta.

    1. Jag äter som sagt inte heller kött, med fisk som undantag ibland. Vissa perioder äter jag nästan expemplariskt med näringsämnen, men sen ibland helt åt helvete. Kan man inte trycka in allt nödvändigt i en Tartextub??

      1. Bäst vore det att kunna ”snacksa” i sig alla behövliga näringsämnen i form av Pringles ! Snabbmat har då fått en helt ny mening !

  3. Jag har ett billigt (tja, någorlunda) och bra recept på mat! Från min vän KJ kommer här:

    Kikärtssås (en stor sats)

    1-2 gula lökar (+ några vitlösklyftor, om en har och vill)
    olja
    1 brk (ca 400 gr) tomatkross
    1 brkar (ca 285 gr) konserverade kikärter
    buljontärning
    ca 2 dl matlagningsyoghurt eller creme fraiche
    1 brk tärnad ananas
    trevliga kryddor, t. ex.
    2 tsk curry
    1 tsk kanel
    ½ tks kardemumma
    salt efter behag

    1. Hacka löken och stek den i olja.
    2. Häll i tomatkrosset och späd ev. med vatten tills det blir önskad konsistens.
    3. Tillsätt kikärterna och buljongtärning(ar) och låt koka 5-20 min (beror helt på hurdan konsistens man vill ha på ärter respektive sås).
    4. Ta såsen från plattan och häll i ananasbitarna och rör ner yoghurten. Släng i kryddor efter behag.
    5. Ät med ris, eller nudlar, eller potatis, eller som sådan, eller vad som helst. Om nom!

Kommentera

