Musikmemoarer vore kanske något

Outkast’s gamla dänga Prototype är helt klart den här vårens anthem. Vet inte varför, men den har snurrat sjukt många gånger i mina öron den senaste tiden. Outkast kommer till Flow Festival i år, vilket är ganska tufft. Men sen igen känns det rätt lame, eftersom Big Boi redan besökte Södervik 2010. Inte samma sak förstås, men det känns ändå som om de rider på samma våg. Bonobo, Nina Persson samt The National var också här i knutarna helt just, så dessa bokningar känns också halvdana i mitt huvud. Däremot skulle jag gärna se Little Dragon, Die Antwoord och Blood Orange. De finska bokningarna känns som självklarheter och är således inget ”extra”. Biljettpriset på 159€ sen igen… nej tack. Eller? Arrangörerna själva upprepar ju hela tiden hur underprissatta finska festivaler är i jämförelse med resten av stora världen, men jag vet inte. I slutändan kommer jag väl ändå tralla omkring på området och klaga på ölpriset.

al_pj

När jag väl är inne på musik kan jag ju breda på med vilka konserter jag har bakom respektive framför mig. Senast bevittnade jag fantastiska Austin Lucas och PJ Bond på LeBonk i förra veckan, det var en förtrollande hemtrevlig stämning! Austin firade sin födelsedag och drack hemskt mycket whiskey på scen, det tycker jag man bra kan göra, atmosfären var ändå familjär. Konserten avslutades med att Austin och PJ tog gitarrerna ner i publiken, alla ställde sig tätt runt de två vännerna och de sista akustiska bitarna ackompanjerades med mer whiskey och allsång. Än en gång ett magnifikt sätt att bekanta sig med ny musik: på en väl genomförd livespelning.

b_sz

Ytterligare några veckor tillbaka fick jag lyckligtvis bevittna Bonobo på Tavastia. Med sig hade han hela bandet och den omåttligt duktiga (och vackra) Szjerdene. Jag hade på mig ett enormt fjantleende hela giget igenom, det var en väldigt viktig konsert för mig. Biljetten vann jag på Stupido Shop några dagar innan, bara för att jag var där och fyllde på skivhyllan. Lyckan, den ljuva lyckan! Spelningen var i övrigt mycket bra uppbyggd, bra balans mellan nyare och äldre material. Mycket kalla kårar. Jag har lyssnat överlägset mest på de gamla plattorna (Animal Magic, Days To Come), men är nog rätt kär i The North Borders också, så helheten får mycket gott betyg. Extra glad blev jag över Nightlite, var Bajka ursprungligen kvittrar, men Szjerdene fixade låten galant. Nostalgiserandet vinner här helt klart.

Nästa vecka får jag se Anna Calvi! Lördagen därpå hoppas jag även hinna gå och lyssna på Uncle Acid & the Deadbeats, bägge akterna på Tavastia. Fint fint fint.

Jag har nu börjat min praktik litet i taget. Den sker på en annan, ny, finsk festival som kommer ordnas i Åbo i sommar. Måste återkomma med detaljer sen senare, men det blir nog skitbra. Alla måste komma. Klick.

Musikmemoarer vore kanske något

Kommentera

