Senaste gigsen

Dags för en tillbakablick. Jag kan ju inte gå på spelningar i tid och otid utan att reflektera över dem. Man glömmer intrycken så snabbt!

janne
Super Janne

21032014 Kuudes Linja
Lieminen
Super Janne

Fortsatte hit spontant efter en tjejkväll. Missade Lieminen pga detta. Super Janne levererade som vanligt, det är något som bara funkar för mig där (kanske den lena rösten osv.). Dansade och diggade och sjöng med allt vad jag hann. Prova fast den här eller den här!

uncleacid
Uncle Acid & the Deadbeats

22032014 Tavastia
Tombstoned
Uncle Acid & the Deadbeats

En av dom till synes få gångerna jag verkligen går ensam på konsert. Senast jag var för mig själv på Tavastia skrek någon något om dvärgsex i mitt öra och så fick jag en stalker på nacken. Det gick lite bättre den här gången! Jag bevittnade Tombstone på scen för första gången, och var mäkta imponerad. Det var riktigt tungt och riktigt snyggt. Mellanspeakarna på anspråkslös, blyg finska blev små antiklimax i kontrast med de nedstämda gitarriffen. Jag ska absolut gå och se dem fler gånger! Mellan spelningarna fick jag tid för det sedvanliga publikspanandet, det enda nöjet man har utan sällskap. Alltid lika kul att gå på stonerspelningar bland en stark majoritet av svartklädda, långhåriga och ofta skäggiga karlar. Sen tog det ju inte länge innan jag hittade ett par bekanta att snacka med.
Uncle Acid & the Deadbeats hade tidigare spelat i Finland som förband till Black Sabbath (!), så det var deras första egna klubbgig i landet. Dom får gärna komma igen, tycker jag. Det var på ett sätt helt ”enligt boken”, vad man förväntar sig att det ska se ut och låta som. Ultraviolett ljus över hela scenen så det blir blurrigt som i en rymdöken, atmosfäriskt. Långa, tjocka hår som täcker ansikten. Nasal sångröst och massa tung gitarr. Det hade gett mer med lite visuella effekter, någon skitduktig vj hade kunnat liva upp hela spelningen. Men jag är ändå nöjd, det är alltför sällan jag går på lite hårdare konserter.

tundra
Tundramatiks

25032014 Bare Bone Business Co-op Party Explosion, Lavaklubi
Peloton / Ålands Pannkaka Orkester
Kaneli
Oliver Whitehead
Helsinki Soundpainting Ensemble
Niillas Holmberg / Asko Keränen / Antero Priha
Tundramatiks
Barefoot Brothers
22-Pistepirkko

Helt sjuk lineup! Råkade få nys om eventet på FB, i övrigt var det hemskt lite skyltat om det hela. 15 spänn in, men det var oh-so worth it! Vi missade första halvan av programmet, men det var ändå något av det bästa jag bevittnat på längelänge. Det var dessutom första gången jag satte foten in på Lavaklubi, och det var verkligen på tiden. Otroligt fint och mysigt ställe som måste besökas oftare.
Tundramatiks har nyss släppt sin tredje platta Ajo. Jag hade skummat igenom skivan ungefär en gång, men det ger så mycket mer att höra nytt material live! Bra helhet. Bandet i sig är så fascinerande att beskåda, då karlarna är på ett sätt så hårda och testosteronstinna, men ändå så… ljuva. Finskans lempeä är hemskt beskrivande i det här sammanhanget. Ta trombonisten som exempel, han hade på sig en vit wifebeater, svarta byxor och brett nitbälte. Lägg till långt, blont hårdrockshår, och så en trombon. LJUVLIGT.
Utöver Tundramatiks hann vi se Niillas Holmberg med Asko Keränen och Antero Priha. Asko Keränen måste vara en av de mest sympatiska musikerna i det här landet, han är så genuin och briljant! Niillas Holmberg sjöng på samiska till det stundvis uppumpade kompet, och det var något magiskt över det hela. Wow. De två sista akterna var sen i helt egen klass båda två; Barefoot Brothers som ett återuppståndet rockband från Vandatrakten, och 22-Pistepirkko som de legender de verkligen är. Till slut fanns det representanter från samtliga band på och kring scenen och jammade tillsammans. Herregud vilken kväll!

kxp
K-X-P

27032014 Kuudes Linja
Reino Nordin
Sarah Kivi
K-X-P

Detta gratisevenemang nådde mina öron tidigare samma dag, och givetvis måste jag ju tränga mig in för att få se långkörarfavoriten K-X-P. Sarah Kivi var något av en besvikelse, möjligen för att hon var väldigt förkyld. Bandet var bäst under denna akt. Reino hann vi inte med alls, delvis pga. tidsoptimism och dels pga. vin. Efter K-X-P:s spelning kände jag mig permanent hörselskadad, vilket jag förmodligen varit en längre tid redan, men nu är det definitivt omöjligt att bli normal igen. Volymen var helt sjukt hög, givetvis till bandets fördel. Något av en religiös upplevelse, som sig bör. Även K-X-P-oskulden som var mitt sällskap var grymt imponerad. Sen dansade vi halva natten.

hermanni
Hermanni Turkki

29032014 Helsinki Music Marathon, Pub Adjutantti
Hermanni Turkki

En till långkörarfavorit! Klasskamraten och musikkompanjonen Johan spelar gitarr i orkestern, vilket givetvis höjer faniteringsnivån, men dom här kalaspojkarna är verkligen alltid värda att se. Aningen skumt ställe att spela på, men stämningen höjdes till taket trots den något skeptiska publiken (hotellgäster, perhaps). Jag såg hur elden tändes i många nya fans’ ögon, det var en fröjd! Trots att ukulelen/melodikan fattades från kvällens gig, så märktes det inte på energinivån åtminstone. Hermanni Turkki har nyligen varit i studion och spelat in nytt material, så det var en hel del nya stycken vi fick höra. Kan inte vänta på nya skivan!

neatneat
Neat Neat

02042014 LeBonk
Freeweights
Neat Neat

Neat Neat är bekant sen tidigare, men jag tror att jag senast såg bandet i Vasa för några år sedan (2011). Så, äntligen dags för en uppdatering! Först ut var Freeweights, ett för mig totalt okänt namn. Det var något av ett pompöst 80-talshopkok inklusive kalsartygskragskjortor, collegetröjor, jeansshorts och Raybans. Min koncentrationsförmåga var dålig pga förvirring av bandets slagkraft och rök, samt av den illasmakande ölen jag köpt för dyra pengar. Men mot slutet blev jag imponerad! Mycket Top Gun-fiilis, trots att det var mycket rockigare.
Neat Neat låter som en blandning av Muse, Mew och Radiohead. Och så någon touch där emellan som är svår att sätta fingret på. Det är stiligt, tight, stundvis hårt och riktigt jävla bra. De hade utvecklats mycket sen jag senast såg dem! Favoriten var en låt som hette Procrastination Nation. Orsaken given. Kul!

Senaste gigsen

3 reaktioner på ”Senaste gigsen

    1. Det var faktiskt första gången jag såg dem live, salig för all framtid tack vare detta. Kolla absolut in Tundramatiks och Soundpainting!

Kommentera

