Åbo, vi möts igen

Imorgon drar jag till Åbo igen. JEEE ÅBO. Har man någonsin varit så här uppspelt över den staden? Jag tycker att alla jag träffar talar bara skit om Åbo och dess invånare. Det är samma förutfattade meningar som att vissa områden är slummen, trots att det bara är en allmän uppfattning om en liten del som sedan blivit att gälla ett större område. Som min vän förklarar sin frustration över folks allmänna inställning till Korso i Vanda – det är en förort fylld med brottslingar och sunkiga gangsters och vem i all världen skulle vilja bo där. Själv hade hon en fantastisk uppväxt i stadsdelen och hade inte alls upplevt dessa fördomar som alla målat upp kring Korso. Intressant.

I varje fall skall jag äventyra mig i Åbo de kommande dagarna, och det ska bli skoj. Jag har en riktigt bra inställning till staden, det händer och sker och lever och det är fint. Och så bor där ju några bra typer jag känner också. Och innan jag attackeras angående frekvensen av Åbovisiter så NEJ NEJ jag har ingen affär med någon i Åbo, det är JOBB. Nästa vecka kan jag avslöja hemligheter. HEJ HEJ.

bo
DET KOMMER BLI SÅ ROLIGT!! DUNDERKUL!! PEPP
Åbo, vi möts igen

7 reaktioner på ”Åbo, vi möts igen

    1. Det är väl i samma stuk som man talar om Laihiabor som snåljåpar, Larsmobor som laestadianer osv. Alltid är det fel på nån! Det jag brukar höra är att Åbo är Finlands rectum. Men ingen Åbobo skulle väl hålla med om det ;-) Läs mer på det ack så pålitliga uppslagsverket Hikipedia: http://hikipedia.info/wiki/Turku

    1. Tackar tackar! Jag ska nog lapa lite sol vid den där ån imorgon, bra att du underströk denna plats (som jag annars säkert hade missat :-D ).

  1. Kajtzu skriver:

    Hej Kata! Hur lyder riktigt fördomarna om Åbobor? Förutom detta med deras specifika dialekt känner jag inte till så mycket om uppfattningarna om dem.

    1. Yo Kaj! Gå gärna in på Hikipedialänken i ovanstående kommentar, jag tror att den beskriver saken mycket bättre än jag själv gör! Obs, understöder inget specifikt i ifrågavarande artikel.

Kommentera

