Anropar.

Kom ni ihåg att jag har en blogg? Inte jag heller!

En återkommande strid i mitt huvud är kontrasten mellan lokalt och globalt, urbant och utlokaliserat. Kontrasten slår mig på många nivåer. Vill jag bo i kärncentrum eller i en förort, i en stad överhuvudtaget eller i glesbygden? Orkar jag ta mig på en spelning i förorten eller orkar jag enbart röra mig i innerstaden för att konsumera kultur? Är en restaurang framgångsrik och etablerad endast om den är belägen i ett hippt kvarter, eller uppnås samma status på ett mer avlägset område?

Motsättningarna är oändliga gällande så gott som allt. Tanken om etablering triggar mitt intresse främst gällande kulturbranschen, men även övrig näringsidkande verksamhet. Jag är till exempel mycket intresserad av att läsa Miilos examensarbete om kreativitet på mindre orter, när arbetet färdigställts. Det jag funderar på mest just nu i detta avseende är klubbkvällar, konserter och festivaler. Den sistnämnda evenemangsformen arrangeras traditionellt sett på ett aningen avlägset område, medan klubbar hör hemma i metropolen. Håller detta på att vänadas om? Åtminstone görs det försök till att utlokalisera de traditionellt stadsbaserade klubbkvällarna till något avlägsnare stadsdelar, då obskyra och alldeles nya grupper väljer att hålla spelningar utanför de sedvanliga ”etablerade” haken, till viss del kanske för att fånga extra uppmärksamhet.

Det bubblar under locket i detta avseende på många håll känner jag, inte bara inom musiken. Åh, så pretto, jag verkligen KÄNNER det. Håll ögon och öron öppna, var inte alltför hemmastadda där i bekvämlighetszonens bean bag som är så omöjlig att ta sig upp från. Kom ihåg det.

Över och ut,
ärketönt/suput.

Anropar.

Kommentera

