Voulez-vous

Hippien här tjena!

Återupptäckte den perfekta bloggen Kemikaalicocktail, och det senaste inlägget angående naturkosmetik. Mitt samvete jublade och hudcellerna gav stående ovationer vid denna upptäckt. Inlägget består av en lista på bra och pålitliga naturkosmetikprodukter, som alltså är skonsamma både för kropp och natur OCH får en att se ut som en gud. Löjligt nöjt skrockade jag till vid Mádara-deodoranten, som redan finns i mitt badrum. Jag hade redan håvat in en hög med produkter i min mentala köpkorg, tills listans följddel uppenbarade sig. Nämligen priserna. Jaa-a vafan trodde du, att ekologiskt plötsligt blivit konkurrenskraftigt i prisklass sådär bara? HELL TO THE NO, det är självklart svindyrt som gäller fortfarande, av en orsak. Smink har kanske aldrig varit i billigaste laget heller, men HALÅ. VEM betalar 129 spänn för en kräm? (Skribent Shingler själv, tydligen.) Ja ja, jag har själv betalat 6,50€ för en tub tandkräm, 13€ för en deodorant och 20€ för en foundation, men jag är ju faktiskt sjuk i huvudet och äter ganska mycket nudlar. Motsättningen här är virrig och utan fiffig utväg, vad ska en ta sig till? Vill ha gott samvete, har inga egentliga pengar, men vill ej heller se ut som en soptippsdrottning (what). Inget ont om den hänvisade skribenten alltså, efter att ha läst dessa fina tips vill jag ju inte köpa något annat än just ekologiskt. Kanske förutsättningen helt enkelt är, ähum, stadig inkomst? God ekonomi, smarta val? KARRIÄR?

Moving on. Ekologiskt var det. Jag har köpt 70-talsplagg på loppis. Tygen är tidstypiska, och andas knappt alls. Båda plaggen är fantastiskt fina, men nu sitter jag insyltad i något som känns misstänkt mycket som dom där svettiga spelskjortorna vi tvingades ha på under lågstadiegymnastikens innebandydagar. Fast MYCKET FINARE. Svettaspekten kan dock stämma. Ah, polyester och blommönster 4-ever!
Ekonomiskt var det också. Lite.

När jag väl är inne på retro-tematiken, måste jag medge en märklig sak: min hittills enda ABBA-skiva är försvunnen. Puts väck! Min kamrat hade behövt en platta av sagda orkester till sin filminspelning, och jag ba ”joo hördu, jag fiskar fram ‘an!”, men efter grundliga utgrävningar måste det konstateras att Voulez-vous är spårlöst försvunnen. Börjar misstänka att även andra plattor vandrat iväg i smyg, vilket är fullt möjligt eftersom jag inte katalogiserat och sorterat dem – men vem, och framför allt hur? Det är ju aldrig ens någon här? ELLER? Voulez-vous, kom hem!

Voulez-vous

2 reaktioner på ”Voulez-vous

  1. Jag tänkte kommentera något smart lite senare, men då kommer jag säkert bara glömma att kommentera alls, så hellre lite osmarta kommentarer än ingen alls!

    Jag fnissade för mig själv då jag läste det här inlägget i bibban. Älskar din stil, är glad att du bloggar lite igen! Jag tror hårt på att fortsätta se ut som en soptippsdrottning – vi är fattiga studerande, ffs, inte har vi råd (och jag har inte lust) att lägga ut pengar på smink då jag kan lägga dem på till exempel te, kafébesök och konsertbiljetter. Antar att det handlar om prioriteringar tills vi har den där stadiga inkomsten, om den nu någonsin kommer. Tror på att en kommer långt med ledorden ”hel och ren”, lite kokosolja och så ekologisk tandkräm, om en känner att en har råd med det!

    Mycket fina och Kataiska plagg, för övrigt :) Kanske du får stå ut med lite svett för att vara fabulous – du har ju din Mádara-deodorant!

    Katalogisering av LP-skivor: nästa projekt! Under påsken, kanske? ELLER DÅ HOPPAS JAG DU KOMMER VARA I ÖSTERBOTTEN FÖR DÄR KOMMER JAG VARA. Såattså.

    Puss på dig <3

    1. Tack för kommentar, smart eller ej, skitsamma!

      Sporadiska tankeutkast kommer och går, kul om de underhåller! Jag har mer lust än råd (ledord i livet), så det är lite knepigt. Nu har jag sparat på mina produkter genom att inte gå ut på några dagar, så det är ju också bra att komma ihåg. Sparsam användning!
      Jag försöker komma bort från min svettstämpel, så kanske just polyesterplagget kommer användas mer sällan. Deodoranten däremot appliceras mer än ofta, och den är faktiskt prisvärd.

      Det där med katalogisering av skivorna har faktiskt påbörjats fler än en gång, men sortering är lite svårare då förvaringsutrymmet består av 3-4 otympliga lådor på golvet. Påskatiden kan mycket väl helgas åt lite Österbottentajm, det återstår att se! <3

Kommentera

