Juleblä

På allmän begäran (en läsares önskan) skriver jag för första gången på väldigt länge något på denna adress.

Jag befinner mig i skärselden, mitt ursprung och bas för att fira den här jobbiga högtiden. Varenda år ser jag fram emot julfirandet, samtidigt som jag gärna kunde hoppa över det hela. Nu är det snart över, men det var mycket jobbigt även i år. Eftersom det ofta har varit jobbigt, fokuserar jag mig löjligt mycket på det negativa. Visst hinner det vara kul också.

Det jag mest blir arg över under högtider som denna är kollisionerna i värderingar, som flyter upp när en sätter sig ner och diskuterar annat än hur det går på jobbet/i studierna/med bilen eller annat vardagligt. Det fullkomligen kastar mig omkull hur olika åsikter vi kan ha om helt grundläggande ideologier, om hurudana val livet består av och hur vi bemöter varandra. Det ryms inte in i mitt huvud hur mina närmaste kan vara så långt borta i så viktiga situationer. Jag är övertygad om mina egna övertygelser, lika stensäker som en scientolog i strävan efter nästa intellektnivå. För det mesta ger jag ju efter, för att jag trots allt, förstås vill vara ense med familjen. Men det tär, det tär otroligt mycket. Ingen gillar en militant vegan, en predikande religiös missionär, en politiskt engagerad förespråkare. Moll å på me tett, så mollar ja å på me mett. Men jag förstår inte, jag förstår inte hur den här hemska världen kan bli bättre genom att sprida fördomar, snedvridna uppfattningar, hat och mobbning, stötande kommentarer och konservativt tänkande. Det är INGEN som vinner på detta (utom då möjligtvis den vita hetero-cis-mannen). Nu ska jag sluta. Hej då.

Juleblä

En reaktion på ”Juleblä

  1. Åh, känner igen frustrationen! Sådär, jag älskar mina släktingar, men jag älskar verkligen inte deras åsikter i alla lägen. Men så håller jag tyst för fridens skull, eller går till köket och diskar för att slippa lyssna.

Kommentera

