Hej men nej

hej-men-nej
Bild: Jan Stenmark

I och med min framfart på Tinder (ja, den som läst gamla inlägg minns en kritisk attityd mot detta men även jag är där!) så har dejtingkulturen gjort sig påmind. Det ter sig ofta som ett trippande på tårna, som fasader av artighet eller som oförskönade rakt-på-sak-meddelanden. Det sistnämnda har jag lyckligtvis undgått rätt mycket tack vare en god(?) instinkt. Dylika meddelanden kan ju förstås ha sin plats, men oftast inte som inledande moment i en konversation.

Idag hände det trots allt, och inte ens via Tinder. Motparten uttryckte sitt intresse väldigt tydligt, varpå jag ärligt gav ett nej. Detta verkade inte gå fram, och meddelanden regnade in trots mitt övertydliga svar.

Känslan påminde mycket om den tonårstid, då sociala medier bestod av communities, diskussionsforum och MSN Messenger, då en förväntades slå på webcamen mitt i en chattkonversation med en (ofta kåt) främling. Det kändes absurt då, och det känns absurt idag. Att förväntas vara med, utan att någon frågat vad jag tycker, innan det ska gå framåt. Ibland, ganska ofta, undrar jag hur mycket folk påminner om sina internetpersonligheter, hur ofta folk verkligen beter sig på samma sätt i den fysiska verkligheten som på nätet. I de flesta fallen tror jag inte webb-beteendet reflekteras i det verkliga livet, när det handlar om hot och grova ord. Men personer som kör över en som en ångvält, trots upprepade försök att säga nej, speglar skrämmande mycket våldtäkt och trakasserier. Nu fick jag inte sådana vibbar av denna specifika situation, men överlag är det väldigt nära kopplingar. Varför är det så svårt att förstå ett nej?

Hej men nej

Kommentera

